یدک‌کشی (بکسل کردن)

اگر کنترل کامیون دشوار شود، ممکن است یدک‌کشی آن تا تعمیرگاه لازم باشد. در چنین صورتی، ابتدا باید اقدامات خاصی برای بهبود وضعیت انجام شود.

کارهایی که پیش از بکسل کردن باید انجام شود

  • میل گاردان را خارج کنید.
  • قلاب بکسل و پین بکسل‌بند را در جای خود قرار دهید.
  • با یک مانع (گوه) جلوی حرکت چرخ‌ها را بگیرید.
  • ترمز دستی را به صورت مکانیکی پایین بیاورید.
  • سیستم کنترل کشش (TCS) را خاموش کنید. در غیر این صورت، ممکن است سیستم [در حین حرکت] فعال شود و کامیون از یدک‌کش جدا گردد.

توجه

با چرخاندن سوییچ استارت به وضعیت 0، ترمز دستی به صورت خودکار فعال می‌شود.

از یک سیم بکسل استفاده کنید.

سیستم فرمان خودکار کامیون هنگام یدک‌کشی عمل نمی‌کند و بنا بر این، چرخاندن فرمان دشوار خواهد شد.

یدک‌کشی (بکسل کردن)

احتیاط

اگر چرخ‌های محرک (driving wheels) کامیون در تماس با زمین باشند، حتماً باید میل گاردان را هنگام یدک‌کشی خارج کرد. اگر چنین کاری انجام نشود، جعبه‌دنده آسیب خواهد دید.

هشدار

برای یدک‌کشی همواره از قلاب بکسل و پین بکسل‌بند استفاده کنید. هرگز کامیون را از حفاظ جلوی آن بکسل نکنید، زیرا این حفاظ برای تحمل چنین نیرویی طراحی نشده است.

توجه

بالا بردن حفاظ جلوی کامیون مجاز نیست.

نصب قلاب بکسل و پین بکسل‌بند

قلاب بکسل

  1. قلاب بکسل و پین بکسل‌بند را بیرون بکشید. اینها را می‌توانید در محفظه یا پشت صندلی‌ها بیابید.
  2. قلاب بکسل و پین بکسل‌بند را از هم جدا کنید.
  3. پوشش‌های قسمت مشبک را با استفاده از یک پیچ‌گوشتی تخت بردارید.
  4. سیم بکسل را از قلاب بکسل رد کنید.
  5. سیم بکسل را به میله‌ی اتصال (draw bar) وصل کنید.
  6. میله‌ی اتصال را به قلاب بکسل محکم کنید.
  7. پین بکسل‌بند را در جای خود محکم کنید.

یدک‌کشی (بکسل کردن)

پوشش قلاب بکسل

یدک‌کشی (بکسل کردن)

قلاب بکسل

یدک‌کشی (بکسل کردن)

پین بکسل‌بند و پین محکم‌کننده

هشدار

قلاب بکسل فقط برای یدک‌کشی در جاده‌های خوب قابل استفاده است، نه برای برگرداندن کامیون روی چرخ‌هایش (به وضعیتی که بتواند حرکت کند).

توجه

هر یک از قلاب‌های بکسل جلوی کامیون باید به صورت مستقیم به یدک‌کش وصل شود و نصف ناخالص کامیون روی آن بیفتد.

یدک‌کشی از عقب

با اتصال به محور عقب، گیره‌ی فنر عقب، یا حلقه‌ی بکسل تریلی آن را بکسل کنید.

یدک‌کشی (بکسل کردن)

یدک‌کشی از کنار

جایی نزدیک به اتصال محور را انتخاب کنید، مثل براکت‌های فنر یا براکت‌های میله‌ی واکنشی (reaction rod). در غیر این صورت، ممکن است شاسی در معرض چنان فشار زیادی قرار گیرد که آن را دفرمه کند.

احتیاط

از میله‌ی ضد غلتش (موج‌گیر) یا گشتاورگیر (torque stay) برای یدک‌کشی استفاده نکنید.

یدک‌کشی (بکسل کردن)

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/06/19
    عالی
  • کاربر میهمان 1402/05/28
    عالی بود
  • کاربر میهمان 1402/05/18
    فوقعلاده بود
  • کاربر میهمان 1402/05/18
    فوقعلاده بود
  • کاربر میهمان 1402/05/18
    فوقعلاده بود
  • کاربر میهمان 1402/05/18
    فوقعلاده بود