سیستم پشتیبانی کنترل مسیر

LKS (سیستم پشتیبانی کنترل مسیر) با فرمان اصلاحی یک سیستم کمک راننده با دو عملکرد فرمان و هشدار است. اگر کامیون به طور ناخواسته از مسیر رانندگی منحرف شود می توان آن را به سمت مسیر هدایت کرد و با لرزش فرمان به راننده هشدار داد. عملکرد سیستم توسط یک سوئیچ روی پانل ابزار کنترل می­ شود. اگر عملکردی روشن باشد، لامپ مربوطه در سوئیچ روشن می­ شود.

هم فرمان و هم اخطار روشن می­ شود.

فرمان خاموش شده و هشدار روشن می­ گردد.

فرمان و اخطار هر دو خاموش می­شوند.

هنگامی که عملکرد فرمان روشن و فعال می ­شود، یک علامت روی نمایشگر نشان داده می­ شود. هنگامی که عملکرد در حال اجرا باشد، علامت مربوطه سبز می ­شود، در غیر این صورت این علامت سفید خواهد بود.

نماد عملکرد فرمان

زمانی که کامیون شروع به کار می­کند، عملکرد هشدار به طور خودکار روشن می­ شود. عملکرد فرمان تنظیماتی را که قبل از خاموش شدن موتور داشت، ادامه می­ دهد. اگر خط کشی های جاده واضح و مشخص باشد، عملکردی که در حال اجرا باشد به طور خودکار با سرعت حدود 55 کیلومتر در ساعت فعال می­ شود. همچنین سیستم به طور خودکار در هنگام سرعت حدود 50 کیلومتر در ساعت، غیرفعال می­ شود.

هشدار

LKS به همراه فرمان اصلاحی همیشه نمی­تواند به وضوح خط کشی جاده و موقعیت­های ترافیکی را شناسایی کند. برای جلوگیری از وقوع تصادف، مهم است که راننده از محدودیت‌های موجود جاده ­ای آگاه باشد. این سیستم ممکن است در موارد خاصی به صورت زیر عمل نماید:

  • هدایت و یا هشدار غیر ضروری ارائه دهد.
  • به هیچ وجه هدایت و یا هشداری را نشان ندهد.

تمام اطلاعات مربوط به سیستم را قبل از استفاده از آن بخوانید.

  هشدار

LKS به همراه فرمان اصلاحی در همه شرایط عمل نمی­ کند و گزینه کمکی مکمل است. این سیستم نمی­تواند جایگزین دقت و توجه راننده در هنگام رانندگی شود. به عنوان یک راننده، شما همیشه مسئول رانندگی به شیوه ­ای ایمن با کامیون هستید و همیشه باید در حین رانندگی به فرمان بچسبید.

  هشدار

عملکرد فرمان باید در سطوح بسیار لغزنده جاده خاموش شود.

چه زمانی سیستم از کار می­افتد؟

LKS به همراه فرمان‌های اصلاحی و یا هشدار دهنده اعلام می­کند که کامیون از خطوط مسیر عبور کند و شرایط زیر رعایت شود:

  • فرمان و یا عملکرد هشدار روشن می­ شود.
  • سرعت کامیون بیش از 55 کیلومتر در ساعت شود.
  • مسیر دارای نشانه گذاری­ های واضح است و حداقل 2.8 متر عرض دارد.
  • راننده از نشانگرهای جهت، استفاده نکرده یا اخیراً از پدال ترمز استفاده نکرده است.

هنگامی که راننده یک حرکت آگاهانه انجام می­دهد یا وسیله نقلیه به خط خود باز می­ گردد، سیستم این مورد را تشخیص نداده است.عرض و انحنای مسیر، و همچنین میزان فعال بودن سیستم از نظر راننده، دقیقاً زمان وقوع فرمان و یا هشدار را تعیین می­کند. اگر هر دو عملکرد فرمان و هشدار روشن باشند، سیستم ابتدا سعی می­کند کامیون را به داخل مسیر هدایت کند. در برخی شرایط، سیستم ممکن است اصلاً به اندازه کافی برای انجام مداخله فرمان مطمئن نباشد و فقط هشدار می­دهد یا ممکن است هیچ کاری انجام ندهد.

  توجه 

اگر راننده کمربند ایمنی نبسته باشد، عملکرد فرمان غیرفعال می­ شود. اگر نیاز باشد که سیستم برای دو یا چند بار متوالی قطع شود و راننده فرمان را در دست نگیرد، یک سیگنال هشدار به صدا در خواهد آمد و پیام «FOCUS ON DRIVING» را نمایش می‌دهد.

اگر سیستم کار نمی­کند یا عملکرد محدودی دارد:

در صورت وجود برف، یخ یا خاک در مجاورت سنسور دوربین، ممکن است سیستم عملکرد محدودی داشته باشد. شرایط آب و هوایی نامناسب همراه با باران یا برف شدید، مه یا نور شدید نزدیک نیز ممکن است عملکرد این سیستم را محدود کند.

وجود آلودگی اطراف سنسور دوربین

سنسور دوربین برای شناسایی خطوط مسیر استفاده می ­شود. اگر سیستم در دسترس نیست یا بدون دلیل خاموش می­ شود، ممکن است به دلیل آلودگی یا غبار مسدود شدن سنسور دوربین باشد. دقت کنید که قسمت جلوی سنسور تمیز باشد. اگر سیستم تشخیص دهد که سنسور دوربین مسدود شده است، هشدار «بررسی دوربین! عملکرد پشتیبانی راننده کاهش یافته است» نشان داده می­ شود.

فلش نشانگر، مکان دوربین را در کامیون نشان می­دهد.

  هشدار

این سیستم را می­توان در صورت مشخص نبودن خط کشی جاده یا شرایط آب و هوایی خاص مانند باران شدید، بارش برف یا موارد مشابه غیرفعال کرد.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/06/17
    عالی خیلی ممنون از زحمات وراهمای شما