خشک­ کن هوا

عملکرد خشک­ کن هوا به گونه ­ای است که از هوای فشرده درون سیلندر رطوبت را خشک کند و روغن را نیز تمیز کند، در غیر این صورت باعث اختلال عملکرد می­ شود. خشک کن هوا با استفاده از درصد مشخصی از هوای پمپاژ شده بازسازی می شود (خشک می شود) که از طریق خشک کن باز می گردد. وقتی این اتفاق می­ افتد فشار سیستم کاهش می ­یابد. اگر کمپرسور حجم عظیمی از هوا را پمپاژ کرده­ باشد، کمپرسور مدیریت می­کند تا پیش از بازگشت مقدار مورد نیاز هوا، دوباره شروع به کار کند. که در این موارد، چندین بار شارژ و بازسازی کمپرسور به صورت متوالی انجام می­شود تا مقدار مورد نیاز هوا بازگردد. این موضوع عادی است.

توجه 

سیستم تمیزکننده گازهای خروجی به طور متوالی از هوا استفاده می­کند. بنابراین کمپرسور در فواصل زمانی منظم کار می­کند.

بررسی خشک کن

حداقل هر هفته بررسی کنید تا مخزن هوا شامل آب باشد، یا بررسی کنید که اطلاعات راننده اخطار رطوبت در خشک کن هوا را نشان می­دهد یا خیر. اگر هر یک از مخزن­ها شامل آب بود، خشک ­کننده باید عوض شود و خشک کن باید توسط یک تعمیرگاه مجاز ولوو بررسی شود.

تنها از خشک­ کن­ های اصل ولوو استفاده کنید که یک فیلتر روغن داخلی دارد.

برای اطلاع از بازه صحیح سرویس خشک کننده در خشک ­کن می­توانید با تعمیرگاه­های مجاز ولوو تماس بگیرید.

هنگام جابجایی محفظه خشک­ کننده، اطلاعات سرویس خشک کننده باید بازنشانی شوند. بازنشانی فقط میتواند همراه با تعویض محفظه خشک ­کننده انجام شود.

منو با یک رمز محافظت می ­شود. رمز خودرو هنگام خروج آن از کارخانه در قسمت مشخصات درج شده است.

بازگردانی اطلاعات سرویس

نمایش اطلاعات راننده

نگهداری

 بازنشانی اطلاعات سرویس

توجه 

داده‌های سرویس را فقط زمانی بازنشانی می­شوند که یک محفظه خشک‌کننده جدید نصب شده باشد.

توجه 

از ضد یخ (الکل) برای خودروهایی با خشک­ کننده استفاده نکنید.

پر کردن هوا از منبع خارجی هوای فشرده

دسته برای پر کردن هوا در عقب یا سمت چپ شاسی قرار دارد. هنگام پر کردن هوا از مثلاً یک کامیون دیگر، مغزی آزمایشی که با SF (پر کردن سیستم) روی دسته نشان داده می­شود، باید همیشه استفاده شود. سپس هوای ورودی خشک شده و رطوبت وارد سیستم نمی شود.

سایر اتصالات که توسط PX2، PX3، PX4 نشان داده می­شوند، اتصالات آزمایشی برای فشار ترمز روی محورهای عقبی هستند.

اتصالات برای پر کردن هوای فشرده با SF مشخص شده اند.

لنت ترمز

روی هر کالیپر ترمز یک سنسور فرسودگی الکتریکی هست که میانگین مقدار ضخامت هر دو لنت ترمز را بررسی می­کند. وقتی که زمان تعویض لنت ترمز برسد، یک چراغ هشدار زرد روشن می شود و یک کد خطا تنظیم می شود. پس لنت­های ترمز باید تعویض شوند.

نمایش اطلاعات فرسودگی

نمایش اطلاعات راننده

نگهداری

فرسودگی ترمز

فرسودگی لنت های ترمز به عنوان فاصله باقی مانده محاسبه می شود و می­تواند در نمایشگر اطلاعات راننده خوانده شود.

بررسی دستی

فرسودگی لنت ترمز همچنین می­تواند با استفاده از اتصال­های فرسودگی خوانده شوند که روی کالیپرهای ترمز نصب شده ­اند. خطوط روی درجه اندازه گیری نشان می دهد که چه مقدار از لنت خارجی باقی مانده است. خطوط مربوط به 25، 50، 75 و 100 درصد از ضخامت لنت هستند. هنگامی که لنت جدید است 20 میلی متر از اتصال فرسودگی قابل مشاهده است. هنگامی که 4 میلی متر از اتصال فرسودگی قابل مشاهده است، همه­ ی لنت های ترمز روی محور باید تعویض شوند.

تنظیم کردن

هنگامی که لنت­های جدید ترمز نصب شدند، سنسورهای فرسودگی باید دوباره تنظیم شوند. این اتفاق هنگامی که خودرو در حال رانندگی است، به طور خودکار انجام می شود. برای تنظیم کردن سنسورها به یک فاصله مشخص و همچنین تعدادی موقعیت از ترمز نیاز است.

پیام «لنت های ترمز نیاز به تعویض دارند» تا زمانی که تنظیم شدن کامل نگردد در نمایش اطلاعات راننده باقی می مانند.

پیام «لنت های ترمز نیاز به تعویض دارند» تا زمانی که کالیبراسیون کامل نشود در نمایشگر اطلاعات راننده باقی می ماند.

آزمایش پدال ترمز

کد خطا

گاهی اوقات خطا در سیستم کد می­تواند ماهیتی موقتی داشته باشد. به عنوان مثال در صورت بروز نشتی هوا در یک یدک­ کش یا زمانی که سیستم ترمز یدک­ کش زمانی برای پر شدن نداشته باشد. برای بازنشانی کد خطا هنگامی که دیگر خطایی وجود ندارد نیاز به آزمایش سیستم ترمز داریم.

این آزمایش با آزمایش پدال ترمز انجام می­شود. نمایشگر اطلاعات راننده زمانی آزمایش را فرا می خواند که کد خطای ترمز ثبت شده است و سیستم الکتریکی در حالت عملکردی قرار گرفته است.

نمایشگر «آزمایش پدال ترمز» را نشان می دهد.

این آزمایش تنها زمانی می تواند انجام شود که نمایشگر اطلاعات راننده درخواستی برای انجام آزمایش ارسال کند.

انجام آزمایش

دستورالعمل های روی نمایشگر را برای انجام آزمایش دنبال کنید.

نمایشگر می تواند نشان دهد:

«آزمایش به درستی انجام شد. ترمزها به درستی کار می کنند.»

در این مورد، کد خطا دیگر فعال نبوده و پاک شده است.

یا

«آزمایش به درستی انجام شد. خطای ترمز همچنان باقی است.»

در این مورد، در سیستم ترمز همچنان مشکلی وجود دارد. با تعمیرگاه مجاز ولوو خود تماس بگیرید.

توجه

اگر «آزمایش پدال ترمز» ناموفق شود، نمایشگر اطلاعات راننده فقط زمانی که سیستم الکتریکی در حالت عملکردی قرار داشته باشد، آزمایش جدیدی را فرا می­خواند.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟