انتخابگر دنده

انتخابگر دنده

دنده

  1. کج کردن اهرم تعویض دنده
  2. +/-، افزایش یا کاهش دنده
  3. قفل اهرم تعویض دنده
  4. تغییر بین وضعیت E و P (یعنی تغییر بین برنامه ­های اقتصادی و عملکردی)
  5. L، وضعیت نقص خودرو

گیربکس، نکات مرتبط با نحوه رانندگی

I-Shift یک گیربکس دستی خودکار با 12 تا 14 دنده جلو و 4 تا 6 دنده عقب بسته به نرم­ افزار نصب­ شده بر روی کامیون است. گیربکس، کلاچ و دنده را به طور کامل خودکار تغییر می­دهد و شما می­توانید تمرکز کامل خود را بر روی ترافیک بگذارید.

رانندگی با مصرف سوخت اقتصادی

I-Shift به گونه­ ای طراحی شده است که بهترین حالت مصرف سوخت را با توجه به وضعیت کامیون تضمین کند. برای صرفه ­جویی در مصرف سوخت، تا جای ممکن در حین رانندگی اهرم دنده را در حالت A قرار دهید. حالت M را فقط زمانی انتخاب کنید که شرایط رانندگی نیاز به مداخله دستی داشته باشد.

حالت رانندگی خودکار/اقتصادی

گیربکس «در تلاش است» تا حد ممکن (که شرایط اجازه دهد) در حالت رانندگی اقتصادی تنظیم شود. انتقال خودکار از حالت رانندگی P+* به P و از P به E تعریف شده است. انتقال خودکار زمانی اتفاق می‌افتد که شرایط رانندگی به گونه‌ای باشد که دیگر نیازی به حالت رانندگی P/P+* «نباشد». شرایط حالت رانندگی خودکار به قرار زیر است:

انتقال خودکار از حالت P+*/P به E حتی اگر سطح ECO (1-3) را تغییر دهید، انجام می­شود.

ترتیب انتخاب حالت رانندگی دستی

E ► P ► (P+*) و برگشت به E.

*) عملکرد بستگی به نرم ­افزار نصب­ شده روی کامیون دارد.

I-Roll

هنگام رانندگی بدون کروز کنترل، حالت دنده A باید انتخاب شود و ترمز کمکی باید در حالت A باشد تا هنگام رها کردن پدال گاز، I-Roll اتفاق بیفتد. تا حد امکان از I-Roll استفاده کنید، برای مثال در سراشیبی‌های ملایم.

هنگام رانندگی با کروز کنترل، سرعت کروز کنترل را کمی پایین ­تر تنظیم کنید و در عوض سطح ECO (سرعت بیش از حد) را افزایش دهید. این کار باعث می­شود فرصت­های بیشتری برای فعال شدن I-Roll ایجاد شود و باعث صرفه ­جویی در مصرف سوخت می­شود.

I-See

I-See از اطلاعات مربوط به توپوگرافی جاده برای کاهش مصرف سوخت و بهبود قابلیت رانندگی استفاده می­کند.

این عملکرد هنگام رانندگی با استفاده از کروز کنترل با سرعت بالای 60 کیلومتر در ساعت در بخش­هایی از جاده که اطلاعات آن در دسترس باشد به طور خودکار فعال می­شود. هنگامی که حالت دنده A انتخاب شده باشد، E+ روی نمایشگر نشان داده می­شود و سطح ECO 1 یا بیشتر خواهد بود.

هنگامی که I-See فعال باشد، IS روی صفحه نمایش مرکزی نشان داده می­شود.

جلوگیری از کم کردن دنده

در برخی از موارد بهتر است حتی اگر دور موتور کم شده باشد در دنده بالاتر بمانید. به عنوان مثال، درست قبل از قله تپه ­ای که می­توانید بدون تغییر دنده از روی آن عبور کنید که باعث صرفه­ جویی در مصرف سوخت می­شود. هنگام رانندگی، دکمه پلاس را نگه دارید تا کامیون دوباره شروع به شتاب گرفتن کند و مجبور به کم کردن دنده نشوید.

جلوگیری از افزایش دنده

برای جلوگیری از افزایش دنده، به عنوان مثال هنگام رانندگی در سربالایی، دکمه منها را فشار دهید تا زمانی که کامیون شروع به کاهش سرعت کند.

از این عملکرد همچنین می­توان قبل از شیب­های سربالایی به منظور رسیدن به سرعت موتور بالاتر استفاده کرد. در چنین مواردی کاهش دنده به صورت عادی عمل می­کند.

حداکثر کاهش ممکن در دنده

برای بیشترین کاهش دنده ممکن، به عنوان مثال درست قبل از یک شیب تند:

  1. دکمه منها را فشار داده و اهرم تعویض دنده را از موقعیت A به موقعیت M ببرید.
  2. دکمه منها را رها کنید.

این امر منجر به حداکثر کاهش ممکن در دنده می­شود و می­توانید فوراً به سرعت موتور بالا برسید. تا زمانی که می­خواهید دنده عوض نکنید اهرم دستی را در موقعیت M نگه دارید.

حداقل تعداد ترمز

در درجه اول از ترمز موتور برای کاهش سرعت تا زمان توقف استفاده کنید و از ترمزهای سرویس خودداری کنید. در صورت نیاز به ترمزهای شدیدتر می­توان از برنامه ترمز B استفاده کرد. سپس کاهش دنده اتفاق می­افتد که عملکرد ترمزگیری ترمز موتور را بهبود می­دهد.

رانندگی در دور آرام

عملکرد «رانندگی در دور آرام» این امکان را فراهم می­کند که کامیون با موتور در دور آرام به جلو هدایت شود، که هنگام رانندگی در ترافیک مناسب است.

فعال کردن این قابلیت در حالت ایستا

  1. وضعیت A یا وضعیت M را انتخاب کنید.
  2. ترمز را رها کنید.
  3. پدال گاز را فشار دهید.
  4. هنگامی که کامیون شروع به حرکت به جلو کرد، پدال گاز را رها کنید.

هنگامی که فشار دادن پدال ترمز یا رانندگی در دنده سنگین که ممکن است موتور خودرو خاموش شود، برای جلوگیری از توقف موتور، کلاچ را خلاص کنید. برای ادامه رانندگی، پدال گاز را فشار دهید.

در موقعیت A با گزینه «تنظیم انتخاب دنده پیشرفته در Auto inc. kick-down» همچنین امکان افزایش یا کاهش دنده برای تطبیق سرعت با ترافیک وجود دارد. سپس گیربکس دور موتور را کمی افزایش می­دهد تا بتواند تعویض دنده را انجام دهد. (در صورت افزایش دنده در موقعیت M، وضعیت دور آرام از بین می­رود.)

! توجه

برای فعال شدن این عملکرد، نیازی نیست کامیون ایستا باشد.

! توجه

در سرعت و دنده پایین، رانندگی در ترافیک به طور خودکار فعال می­شود. پدال ترمز را فشار دهید تا غیرفعال شود.

رانندگی در جاده­ های نامناسب و شرایط سخت

در شرایط رانندگی تپه­ ای یا سخت، به عنوان مثال جنگل، محوطه ­های ساخت و ساز یا رانندگی خارج از جاده، انتخاب برنامه بهبود عملکرد، P+ (گزینه *)، که به معنای تغییر کمتر دنده است، می­تواند مفید باشد. انتخاب دنده به گونه ­ای بهینه ­سازی شده است که سرعت بالای موتور به منظور افزایش واکنش و سرعت از یک سو و مصرف بهینه سوخت از سوی دیگر تضمین شود. این قابلیت همچنین تاب ­آوری بیشتری را در برابر تغییرات شیب جاده ایجاد می­کند.

*) عملکرد بستگی به نرم افزار نصب­ شده روی کامیون دارد.

با این حال، این عملکرد به شکل استاندارد در تحویل از درب کارخانه لحاظ نشده است.

  • حالت دستی را برای جلوگیری از تعویض بدون برنامه دنده انتخاب کنید، به عنوان مثال روی سطوح جاده هموار یا تغییرات ناگهانی جاده که تعویض دنده خودکار نمی­تواند آنها را پیش ­بینی کند.
  • به عنوان مثال هنگام رانندگی در سربالایی، دکمه منها را می­توان فشار داد تا از افزایش دنده جلوگیری شود. این عملکرد همچنین می­تواند قبل از شیب سربالایی برای رسیدن به سرعت موتور بالاتر استفاده شود.
  • برای حداکثر کاهش دنده ممکن، به عنوان مثال درست قبل از شیب تند سربالایی، دکمه منها را نگه دارید، اهرم تعویض دنده را از موقعیت A به موقعیت M ببرید و سپس دکمه منها را رها کنید.

در شرایط عادی رانندگی، برای مصرف بهینه سوخت به برنامه رانندگی E برگردید.

خلاص کردن

اگر نیاز به خلاصی سریع دارید، به عنوان مثال در شرایط لغزنده، اهرم تعویض دنده را به موقعیت N، خنثی ببرید.

استارت زدن در هنگامی که کامیون گیر کرده است

1. آزاد کردن

روی سطوح لغزنده مانند برف یا شن، کامیون را می­توان با فشار دادن و رها کردن پدال گاز به آرامی آزاد کرد. این کار باعث می­شود به تدریج شیارهای چرخ در محیطی که در آن گیر کرده­ است جا باز کند.

  1. مطمئن شوید که قفل­های دیفرانسیل کاملا درگیر شده باشند.
  2. TCS را غیرفعال کنید.
  3. برنامه P/P+ را انتخاب کنید.
  4. پدال گاز را به آرامی با سرعت یکنواخت فشار دهید و رها کنید.

2. استارت سنگین

! هشدار

استارت زدن با دنده خیلی بالا، کلاچ را به شدت تحت فشار قرار می­دهد که احتمال خرابی کلاچ را افزایش می­دهد.

هنگامی که با بار سنگین بر روی شیب یا روی سطح جاده نرم (مانند جاده شنی) گیر کرده ­اید:

  1. پایین ­ترین دنده استارت را انتخاب کنید.
  2. پدال گاز را کاملا فشار دهید.
  3. حتی اگر اخطار فشار بیش از حد بر روی کلاچ وجود دارد، پدال گاز را در موقعیت خود نگه دارید.

در برخی دنده‌های (پایین)، موتور گشتاور اضافی تولید می‌کند که حرکت را آسان‌تر می‌کند.

! توجه

در اولین تلاش برای استارت زدن فوراً از این عملکرد استفاده کنید - مخصوصاً اگر استارت سنگین می­زنید - زیرا بیشترین گشتاور با کلاچ سرد تولید می­شود.

3. استارت سریع

(فقط برای برنامه P+.)

در هنگام گیرکردن، کامیون را می­توان با موتوری که برای مدت کوتاهی گشتاور اضافی تولید کند، آزاد کرد. دور موتور کمی بالاتر می­رود و سپس با استفاده از کلاچ دور موتور کاهش می­یابد که باعث می­شود گشتاور اضافی برای مدت کوتاهی تولید شود. برای مثال، اگر کامیون در گل و لای عمیق گیر کرده باشد، می­توان از این عملکرد استفاده کرد.

  1. برنامه P+ را انتخاب کنید.
  2. اهرم تعویض دنده را به موقعیت A یا موقعیت M ببرید و مطمئن شوید که دنده 1 انتخاب شده باشد یا در موقعیت R مطمئن شوید که دنده R1 انتخاب شده باشد.
  3. دکمه منها را فشار داده و نگه دارید.
  4. پدال گاز را کاملا فشار دهید (دور موتور تا 1500 دور در دقیقه افزایش می­یابد).
  5. دکمه منها را رها کنید. کلاچ درگیر شده است. (اگر گشتاور کمتری نیاز باشد دکمه منها را می­توان قبل از رسیدن به 1500 دور در دقیقه نیز رها کرد).

ترمز کامل موتور (VEB/VEB+)

عملکرد ترمز موتور در دنده­ های پایین کمی محدود می­شود که به دلیل افزایش راحتی راننده در هنگام رانندگی در حالت اتوماتیک است. هنگامی که حداکثر ترمز موتور مورد نیاز است، مانند رانندگی در محوطه­ های ساختمانی، اهرم دنده را به موقعیت M ببرید و دنده را به صورت دستی تغییر دهید.

! هشدار

وارد منطقه قرمز سرعت ­سنج نشوید.

کاهش دنده اضافی به منظور حداکثر ترمز موتور در دنده ­های پایین

به منظور حفظ آسایش و راحتی راننده، برنامه ترمز در دنده ­های پایین غیرفعال می­شود. با استفاده از دکمه منها دنده را به صورت دستی کاهش دهید تا سرعت موتور کاهش و در نتیجه اثر ترمز افزایش یابد.

! هشدار

وارد منطقه قرمز سرعت­ سنج نشوید.

تغییر جهت رانندگی

جهت حرکت، جلو (A یا M) یا عقب (R) را می­توان در حین رانندگی با استفاده از شیفتر دنده بدون استفاده از پدال ترمز تغییر داد. بنابراین نیازی نیست که کامیون ساکن باشد، بلکه به طور خودکار به آرامی ترمز می­کند و هنگام توقف، دنده را به جهت جدید حرکت تغییر می­دهد.

! توجه

این عملکرد فقط باید در هنگام حرکت استفاده شود.

تکان دادن کامیون برای خالی کردن سکوی بار

! هشدار

وضعیت، ترافیک و قضاوت راننده تعیین می­کند که چه زمانی می­توان از قابلیت «تکان دادن برای خالی کردن سکو» استفاده کرد. همیشه مسئولیت کامل این عملکرد متوجه خود راننده است.

از این روش می­توان برای آزاد کردن بارهایی که روی سکوی کامیون گیر کرده ­اند استفاده کرد.

  1. سرعت بگیرید و به شدت ترمز کنید.
  2. در صورت لزوم این کار را در جهت مخالف تکرار کنید.

رانندگی روی غلتک

گاهی اوقات از محور محرک کامیون برای راندن دستگاه شستشوی چرخ قبل از رانندگی در جاده ­های عمومی استفاده می­شود. در حالت عادی، زمانی که چرخ­های جلو ثابت هستند، امکان تعویض دنده وجود ندارد. برای تعویض دنده در این مواقع به صورت زیر عمل کنید:

  1. پدال گاز را فشار دهید تا چرخ­های عقب شروع به چرخش کنند.
  2. بعد از ده ثانیه امکان تغییر دنده وجود دارد. صفحه نمایش ^E را نشان می­دهد.

ممکن است تغییر دنده هنگام حرکت بدون از دست دادن حرکت چرخ‌های عقب دشوار باشد. به همین دلیل امکان استارت در دنده بالاتر از 6 نیز وجود دارد.

! توجه

در طول چرخش، عملکرد کنترل کشش (TCS) خاموش

خواهد شد.

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/07/26
    عالی
  • کاربر میهمان 1402/06/30
    بسیارآموزنده
  • کاربر میهمان 1402/06/24
    و

    بسیار عالی....
  • کاربر میهمان 1402/06/22
    عالی
  • کاربر میهمان 1402/06/22
    عالی
  • کاربر میهمان 1402/06/22
    بسیار عالی