واترپمپ

در سیستم خنک‌کننده، نقش پمپ خنک‌کننده تضمین جریان صحیح مایع خنک‌کننده در سیستم است. هدف اصلی سیستم خنک‌کننده، کنترل دمای موتور و حفظ آن برای حداکثر بودن قدرت موتور و میزان نشت بهینه است. همچنین سیستم خنک‌کننده دمای محل نشستن راننده را هم در سطح مناسب حفظ می‌کند. موتورهای پیشرفته و قدرتمند، به سیستم خنک‌کننده بسیار پیشرفته نیاز دارند. برای رسیدن به بهترین عملکرد موتور،  دمای عملیاتی مناسب ضروری است.

 

واترپمپ 

ولوو دو نوع پمپ خنک‌کننده ارائه می‌دهد که بسته به اندازه‌ی موتور و سطح نشت انتخاب می‌شوند. برای تمام موتورهای D16 و D13 Euro 4 یک سیستم خنک‌کننده‌ی استاندارد با قرقره‌ی ثابت به کار می‌رود. برای موتورهای D11 و D13 با کلاس نشت Euro 5 یا جدیدتر، یک کلاچ هم به ساختار پمپ اضافه شده است. کلاچ سرعت چرخش پیش‌برنده‌ی پمپ را کنترل می‌کند و تضمین می‌کند که خنک‌کنندگی کافی برای سیستم تأمین شود. این به این معنی است که در بعضی کاربردها پمپ می‌تواند با سرعت کمتر کار کند که باعث کاهش مصرف سوخت می‌شود.

توضیحات فنی

اجزاء اصلی تشکیل‌دهنده‌ی سیستم خنک‌کننده عبارتند از: رادیاتور، پروانه، ترموستات و واترپمپ. برای رسیدن به خنک‌کنندگی بهینه، اجزاء سیستم خنک‌کننده‌ی ولوو هماهنگ با هم و مانند یک سیستم کامل طراحی می‌شوند تا ارتباطشان با هم بدون نقص باشد. قطعه اصلی سیستم واترپمپ است. این قطعه فشار مناسب را برای سیستم خنک‌کننده فراهم می‌کند که باعث جریان صحیح مایع خنک‌کننده و رسیدن به سطح خنک‌کنندگی بهینه می‌شود.

واترپمپ  در شرایط دشوار هم می‌تواند کار کند. این پمپ می‌تواند با سرعت دو برابر موتور در محدوده‌ی دمایی 80 تا 95 درجه‌ی سانتی‌گراد کار کند. این پمپ برای کار درمحدوده‌ی دمایی از 40- تا 110+ درجه سانتی‌گراد طراحی شده است، بنابراین مواد انتخاب شده و سایر جزئیات فنی باید به دقت انتخاب شوند.

 

واترپمپ

تفاوت‌ها

واترپمپ  به نحوی ساخته شده است که تمام الزامات سیستم خنک‌کننده‌ی خودرو را برآورده کند و عملکرد بهینه داشته باشد. انتخاب مواد غیرفلزی باعث می‌شود پیش‌برنده‌ی سبکی داشته باشیم که نسبت به آلومینیوم در برابر خوردگی مقاوم‌تر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سایر رقبا از چدن یا برنج در ساخت این قطعه استفاده می‌کنند که باعث افزایش احتمال خوردگی می‌شود. تولرانس ابعاد قطعه و فرآیند سرهم‌بندی در هماهنگی با موتور طراحی و به وسیله‌ی موتور آزمایش می‌شود که باعث حداکثر شدن زمان فعال و حداقل شدن افت عملکرد می‌شود

فرآیندهای ارزیابی جامع

هر واترپمپ و همچنین کل سیستم خنک کننده تحت ارزیابیهای جامعی قرار می گیرد. به عنوان تولید کننده ی کامیون های کامل، ما باید بتوانیم عملکرد کل سیستم خنک کننده را در محیط مدنظر ارزیابی کنیم. ارزیابی هم در سطح قطعه از سمت تأمین کننده ی قطعات و هم در مرحله ی طراحی در آزمایشگاههای ما انجام می شود. همچنین ارزیابی طول عمر و عملکرد خنک کنندگی بر روی کامیون به عنوان یک سیستم کامل انجام می شود. در نهایت، ارزیابی های میدانی کامیون های کامل توسط مشتریان در جاده ها در شرایط نامساعد آب و هوا و جاده برای حداقل دو سال انجام می شود. این باعث تضمین مقاومت پمپ در برابر شرایط کار متفاوت از صحرا تا برف سیبری می شود.

قطعات یدکی ولوو

واترپمپ ها به عنوان قطعات یدکی ولوو در دسترس هستند.

سرویس

برای تصمین بالاترین کیفیت تعمیرات و بالاترین طول عمر قطعه، پیشنهاد می شود که مهارتها، توانایی، ابزار و تجهیزات مناسب را در اختیار داشته باشید. اکیدا توصیه می شود که از واترپمپ اصلی ولوو استفاده شود. این تنها خنک کننده ای است که هم به همراه سیستم خنک کنند ه و هم به صورت مجزا برای موتورهای ولوو آزمایش شده است. این قطعه شامل نگهدارنده هایی است که از فلز در برابر خوردگی و از پلاستیک در برابر پوسیدگی، برآمدگی و ترک محافظت می کنند.

قطعات اضافی پیشنهادی

برای تضمین کیفیت بالای تعمیرات و عمر طولانی قطعه، پیشنهاد می شود که در هنگام تعویض پمپ قطعات زیر را هم تعویض کنید.

 حلقه ی مسدودکننده 

برای خرید قطعات موتور ولوو اینجا کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    مطالب سایتتون عالیه
  • کاربر میهمان 1400/06/13
    قطعات فقط قطعات اصلی ولوو