گیربکس

گیربکس

I- Shift  یک گیربکس دستی خودکار با 12 دنده جلو و 4 دنده عقب است. کلاچ و تعویض دنده کاملاً خودکار انجام می شود تا بتوانید روی ترافیک تمرکز کنید. همچنین می توانید تغییر دنده را به صورت دستی انتخاب کنید. انتخابگر دنده روی صندلی راننده نصب شده است.

I- Shift  با بسته های نرم افزاری مختلفی عرضه می شود. از آنجایی که عملکردهای خاص اختیاری هستند، ممکن است همه چیز در این توضیحات برای گیربکس خاص شما صدق نکند.

بسته‌های نرم‌افزاری را می‌توان توسط نمایندگی‌ها و کارگاه‌های مجاز تغییر داد و همچنین می‌توانند با عملکردهای اختیاری و پارامترهای مشتری سازگار شوند. در مقایسه با عملکردهایی که از ابتدا در زمان تحویل از کارخانه وجود داشتند، عملکردهای جدید نیز می توانند اضافه شوند. به عنوان مثال، TP-BAS را می توان به TP-LONG و غیره تغییر داد.

بسته های نرم افزاری

بسته‌های نرم‌افزاری گیربکس‌ها ویژگی‌ها و عملکردهای مختلفی دارند که به بسته‌نرم‌افزاری‌ که نصب شده است، وابسته هستند. هنگامی که اهرم دستی به پایین فشرده شود، بسته نرم افزاری مجهز به گیربکس در یک پیام پاپ آپ در نمایشگر اطلاعات راننده نشان داده می شود.

بسته های نرم افزاری زیر موجود است:

Basic

(TP-BAS روی نمایشگر نشان داده شده است) نرم افزار استاندارد گیربکس است. بسته‌های نرم‌افزاری شامل عملکردهای اساسی برای رانندگی در همه جا هستند.

توزیع

(TP-DIST روی نمایشگر نشان داده شده است) شامل عملکردهایی است که مانور کامیون و شروع از حالت ثابت را آسان تر می کند، و همچنین تعدادی عملکرد که با EBS، سیستم ترمز الکترونیکی تعامل دارند.

ساختار

(TP-CON روی صفحه نمایش نشان داده شده است) شامل عملکردهایی است که مانور کامیون را به ویژه در سرعت های پایین آسان تر می کند و شروع از حالت ثابت را تسهیل می کند. بسته نرم افزاری همچنین رانندگی در شرایط نامناسب جاده را کنترل می کند.

حمل و نقل طولانی

(TP-LONG روی نمایشگر نشان داده شده است)شامل عملکردهای هوشمندی است که مصرف سوخت را به حداقل می رساند و تعدادی از عملکردهایی که با EBS، سیستم ترمز الکترونیکی تعامل دارند. بسته نرم افزاری مخصوص رانندگی در مسافت های طولانی است.

حمل و نقل سنگین

(TP-HD روی نمایشگر نشان داده شده است) برای رانندگی و راحتی در بارهای بالای 85 تن بهینه شده است. برای بهبود مصرف سوخت و افزایش راحتی، می‌توان این حالت را در وزن‌های پایین‌تر از حالت انتخاب خارج کرد. بسته نرم افزاری همچنین شامل عملکردهایی برای رانندگی با تریلرهای متعدد است.

توجه 

در هنگام تحویل از کارخانه، این کامیون به بسته نرم افزاری Long haul (TP LONG) مجهز شد.

عملکردها

TP-BAS برنامه پایه با توابع استاندارد (S) است.

بسته‌های نرم‌افزاری دیگر شامل عملکردهای پیشرفته (X)، جدول را ببینید.

گزینه اختیاری

اینکه کدام گزینه اضافی در دسترس است بستگی به بسته نرم افزاری نصب شده دارد.

*  (عملکرد دنده خزنده معکوس (ARSO-MSR) به چرخ دنده های خزنده (ASO-C) یا(ASO-ULC) نیاز دارد.

عملکردهای استاندارد

همه بسته های نرم افزاری دارای عملکردهای استاندارد هستند.

عملکردهای بغل گیربکسی(PTO)

عملکرد انتقال حرکت به خارج ازگیربکس را تسهیل می‌کند.

موقعیت‌های از پیش تعریف‌شده دنده اسپلیتر تعیین می‌کنند که در هنگام درگیر شدن یک یا دو بغل گیربکسی انتقال، کدام دنده اسپلیتر درگیر شود. تنظیم پارامترهای نرم افزار با تطبیق انتخاب دنده و محدودیت سرعت موتور امکان پذیر می شود. این به این معنی است که انتخاب دنده با محدودیت های سرعت موتور به دلیل عملکرد بدنه ساز، سازگار است.

تنظیم انتخاب دنده

این امکان را فراهم می‌کند که در حالت اتوماتیک (A) با استفاده از دکمه‌های + و - اهرم تعویض دنده، دنده را تنظیم کنید. این تنظیم فقط زمانی ممکن است که پیکان‌های بالا/پایین در نمایشگر نمایش داده شوند.

گیربکس

پیکان‌ها تعداد مراحل ممکن برای کاهش (1) یا افزایش (2) را نشان می‌دهند که می توان آنها را تنظیم کرد.

انتخاب حالت رانندگی

این امکان را فراهم می‌کند تا بین حالت‌های "اقتصادی" (E) و "کاربردی" (P) انتخاب کنید. گیربکس تلاش می‌کند تا انتخاب حالت رانندگی با اقتصادی‌ترین شکل ممکن را داشته باشد. عملکرد "کاربرد بهبود یافته" (P+) نیز ممکن است موجود باشد، با توجه به نرم‌افزاری که در کامیون نصب شده است.

استراتژی تغییر

انتخاب اتوماتیک دنده استارت.

نظارت دمای روغن گیربکس

دمای روغن گیربکس را در نمایشگر اطلاعات راننده نمایش می‌دهد.

شروع سنگین

شروع با دور موتور بالا در حالت کاربردی در دنده 1 (پایین ترین دنده)، گشتاور راه اندازی بالاتری می دهد. این عملکرد سرعت موتور را به منظور تسهیل استارت های سنگین افزایش می دهد. برای مثال اگر کامیون در زمین نرم گیر کرده باشد، این کار مفید است.

عملکردهای پیشرفته

برخی از بسته های نرم افزاری عملکردهای پیشرفته ای دارند.

استراتژی تغییر پیشرفته

این دستگاه با ECS و EBS به منظور انتخاب دنده بهینه برای مانور یکنواخت روی سطوح دشوار کار می کند. یا به منظور به دست آوردن حداکثر عملکرد از ترمزهای کمکی.

رانندگی در دور آرام

به موتور اجازه می‌دهد تا چرخ‌ها را در حالت دور آرام بدون لغزش کلاچ به حرکت درآورد، که می‌تواند برای مثال هنگام رانندگی در صف ترافیک مفید باشد.

I-Roll

درگیر شدن و جداسازی خودکار عملکرد فریویل (ترمز موتور) به منظور کاهش مصرف سوخت.هنگامی که پدال گاز رها می شود، خط محرکه جدا می شود تا کامیون بتواند آزادانه حرکت کند و  دور موتور به آرامی کنترل شود.

انطباق وزن تریلر (GCM)

استراتژی‌های دنده و عملیات کلاچ را در وزن تریلر بالا (80 تن <GCM ≤ 180 تن) تطبیق می‌دهد.

بهینه سازی مصرف سوخت

این عملکرد به کاهش مصرف سوخت برای کامیون کمک می کند.

عملکردهای اختیاری

I-See

گیربکس

"I See" یک مجموعه عملکردهای سوختی است که از اطلاعات در مورد نزدیک شدن به موقعیت جاده‌ (شیب‌های صعودی و نزولی) برای بهینه‌سازی انتخاب دنده استفاده می‌کند. هدف از این عملکردها کاهش مصرف سوخت و بهبود قابلیت رانندگی در هنگام فعال بودن کنترل سرعت خودرو (cruise control) است.

هنگام رانندگی در جاده با کروز کنترل فعال، سیستم GPS کامیون برای تطبیق این موقعیت با پایگاه داده نقشه استفاده می شود. اطلاعات پایگاه داده نقشه برای مشاهده زمان وقوع شیب های سربالایی و سرازیری استفاده می شود و به طور خودکار شتاب دهی، استراتژی های تعویض دنده و سرعت را برای رانندگی کارآمدتر تطبیق می دهد.

 I-See شامل توابع زیر است:

توجه

عملکردی که داده های GPS را با پایگاه داده نقشه جفت می کند، یک سرویس اشتراک است. یک قرارداد معمولی 3- 5 ساله است. برای اطلاعات بیشتر با کارگاه مجاز ولوو تماس بگیرید.

قبل از یک شیب صعودی

سرعت کامیون قبل از اینکه کامیون به سربالایی برسد کمی افزایش می‌یابد، تا زمان رانندگی در دنده بالا افزایش یابد و از پایین آمدن غیر ضروری در سربالایی جلوگیری شود.

در یک شیب‌ صعودی

بسته به موقعیت جاده ی مورد نظر، هنگام رانندگی در شیب های صعودی محدودیت دنده، برای جلوگیری از کاهش دنده های غیر ضروری در سربالایی، دنده را کمی کاهش می دهد.

قبل از یک شیب نزولی

از شتاب دادن غیرضروری قبل از ورود به یک سرازیری نزدیک جلوگیری می‌کند.

در یک شیب نزولی

قبل از اینکه کامیون به سرازیری برسد، خط محرکه کامیون را کمی جدا می کند. این باعث کاهش سرعت می شود، به این معنی که کامیون می تواند از شتاب طبیعی ایجاد شده در سرازیری استفاده کند.

در یک شیب‌ نزولی

سرعت کامیون را در شیب‌های نزولی کاهش می‌دهد تا از افزایش سرعت غیرضروری کامیون در شیب‌های نزولی جلوگیری کند، در غیر اینصورت به سرعت اضافه می‌کند.

بین سرازیری و سربالایی

انرژی جنبشی را از  شیب سرازیری به شیب سربالایی با جدا کردن خط محرکه در انتهای شیب منتقل می کند.

این می تواند به این معنی باشد که سرعت، کمی بالاتر از حداکثر سرعت تنظیم شده افزایش می یابد. با این حال، هرگز بیشتر از سرعت نشان داده شده در دسته ابزار نمی شود.

توجه

همه عملکردها در تمام بخش‌های جاده فعال نمی‌شوند، فقط در مواقع ضروری و زمانی که کنترل سرعت خودرو روی 60 کیلومتر در ساعت یا بیشتر تنظیم شده باشد.

هنگامی که I-See فعال است،IS  در صفحه نمایش مرکزی نشان داده می شود.

گزینه های اختیاری ممکن

عملکردهای بغل گیربکسی پیشرفته(PTO)

عملکردهای اضافی که از رانندگی با قدرت بالا پشتیبانی می کنند.

تنظیم انتخاب دنده پیشرفته در Auto inc. کیک داون

انتخاب دنده را در حالت اتوماتیک حتی زمانی که پدال گاز فشار داده است امکان پذیر می کند. همچنین یک عملکرد ضربه به پایین برای به حداکثر رساندن شتاب کامیون وجود دارد.

عملکرد پیشرفته - جاده های ضعیف

به عنوان مثال، برنامه عملکرد بهبودیافته برای شرایط دشوار در جاده های ضعیف در جنگل ها، زمین های در حال ساخت و ساز یا رانندگی خارج از جاده.

کنترل تعویض دنده

شیفتر دنده روی صندلی ثابت است و اهرم تعویض دنده را می توان تغییر داد تا راننده بتواند آزادانه در اطراف کابین حرکت کند بدون اینکه اهرم دستی مانع از آن شود.

گیربکس

در بالای اهرم تعویض دنده یک دکمه (1) وجود دارد که برای پایین آوردن اهرم تعویض دنده به حالت افقی استفاده می شود. در سمت اهرم تعویض دنده رو به صندلی راننده یک دکمه +/- (2) با یک موقعیت فنر به بالا و یک پایین و همچنین موقعیت صفر در مرکز وجود دارد. در قسمت جلو نیز یک قفل اهرم تعویض دنده (3) برای جلوگیری از درگیر شدن تصادفی دنده وجود دارد. برای تعویض دنده به حالت های زیر، باید قفل را فشار داد:

از N تا .R

از N به هر یک از دنده های جلو.

هنگامی که اهرم تعویض دنده از A به M منتقل می شود نیازی به فشار دادن قفل نیست.

اهرم تعویض دنده را همیشه می توان بدون فشار دادن دکمه به N منتقل کرد.

موقعیت اهرم تعویض دنده

موقعیت اهرم تعویض دنده را می توان بین پنج موقعیت مختلف تغییر داد.

حرکت دادن اهرم تعویض دنده

گیربکس

اهرم تعویض دنده را می توان به حالت افقی تغییر وضعیت داد تا مانعی نداشته باشد و امکان حرکت آسان بین قسمت راننده و سایر قسمت های کابین را فراهم کند.

برای تغییر وضعیت اهرم دستی

مطمئن شوید که اهرم دستی در موقعیت خلاص N قرار دارد.

دکمه بالای اهرم تعویض دنده را فشار دهید و اهرم دستی را به سمت جلو متمایل کنید و از موقعیت عقب R عبور کنید و به حالت افقی برسانید.

 تغییر وضعیت اهرم دستی به سمت بالا

اهرم دستی را به سمت بالا حرکت دهید، از موقعیت معکوس R عبور کنید تا در خلاص N قفل شود.

هنگامی که اهرم دستی کج می شود، یا اگر دکمه بالای اهرم تعویض دنده در حالت خلاص فشرده نگه داشته شود، اطلاعات مربوط به بسته نرم افزاری گیربکس به عنوان یک پیام بازشو(پاپ آپ) در نمایشگر اطلاعات راننده نشان داده می شود.

تغییر بالا و پایین

گیربکس

دکمه +/− برای موارد زیر استفاده می شود:

در حین جابجایی دستی، یک پله به بالا یا پایین بروید.

تنظیم دنده در حالت اتوماتیک.

برای انتخاب دنده اسپلیتر در موقعیت خلاص هنگام استفاده از PTO .

برای انتخاب دنده عقب

برای انتخاب دنده استارت در حالت اتوماتیک

اقتصادی/کاربردی (E/P)

گیربکس

در بالای انتخابگر دنده یک دکمه اقتصادی و کاربردی (E/P) وجود دارد. برای جابجایی بین برنامه های اقتصادی و کاربردی استفاده می شود.

بسته به گزینه های انتخاب شده برای کامیون شما، کاربرد بهبود یافته (P+) ممکن است در کامیون شما وجود داشته باشد.

وقتی از حالت کاربرد استفاده می کنید، قابلیت رانندگی در اولویت مصرف سوخت قرار می گیرد.

حالت استراحتL(limp home)

گیربکس

L  برای فعال کردن این عملکرد استفاده می شود که امکان رانندگی محدود کامیون را در صورت وجود نقص در گیربکس فراهم می کند.

نمایشگر مرکزی

صفحه نمایش مرکزی نشان می دهد که در حال حاضر از کدام حالت دنده (1)، کدام دنده (2)و کدام حالت رانندگی (3) استفاده می شود. همچنین اطلاعاتی در مورد دنده های موجود پایین/بالا (4) (حداکثر سه فلش نشان داده شده است) در موقعیت فعلی وجود دارد.

گیربکس

نمایشگر مرکزی.

حالت دنده و دنده

حالت های درایو زیر در دسترس هستند (بسته به بسته نرم افزاری نصب شده روی کامیون):

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1402/07/28
    دم شما گرم🙏