آشنایی با آرم شرکت ولوو

علامت آهن

رادیاتورِ اولین خودروی ولوو در سال ۱۹۲۷ با نماد باستانی کیمیاگری آهن، تزئین شده بود که نشان دهنده‌ی آهن و فولاد سوئدی است. همچنین، در نمای روبه‌روی کامیون FH جدید، مدل۲۰۱۳ نیز همین علامت آهن، البته کمی متفاوت‌تر، به نمایش گذاشته شد.

آشنایی با آرم شرکت ولوو

بنیانگذاران ولوو یعنی اسار گابریلسون و گوستاف لارسون، این نماد را برای نشان دادن ارزش‌ها و ویژگی‌های خاصی که در فصل قبل توضیح داده شد، انتخاب کردند.اهمیت ویژه‌ی این دو نفر در سنتِ دیرینه‌ی ریخته‌گری‌ِ آهن‌ِ سوئد در کتابچه‌ی راهنمای فروش معروف ولوو در سال ۱۹۳۶ توضیح داده شده است.

"سنگ آهن سوئدی، چدن خام سوئدی و فولاد سوئدی به طور گسترده در بازار جهانی فروخته می‌شود و به مقدار قابل توجهی به کشورهایی که خودشان نیز دارای معدن آهن و صنایع تولید فولاد هستند، صادر می‌شود."

"سنگ آهن ما به دلیل ترکیب منحصر به فرد خود در بازار جهانی مورد توجه قرار گرفته است و چدن خام و فولاد ما نیز به دلیل کیفیت بالای خود شناخته شده‌اند."

"چدن خام حاصل از زغال چوب خالص، ماده‌ی اولیه را برای خودروهای ولوو فراهم می‌کند."

"در خارج از کشور که فولاد سوئدی، شهرت بسیار بالاتری نسبت به داخل کشور دارد، بهترین دلیل برای فروش خودروهای ما این است که فولاد استفاده شده در آنها، فولاد سوئدی می‌باشد."

به نظر می‌رسد که این نماد (که نماد نجومی سیاره‌ی مریخ و همچنین نشان دهنده جنس مذکر است) برای نشان دادن خدای جنگ رومی و فضایل مردانه انتخاب شده است.

آشنایی با آرم شرکت ولوو

با این حال، این فرضیه کاملاً اشتباه است. واقعیت این است که بنیانگذاران قصد داشتند این علامت، نماد آهن و فولاد سوئدی باشد.

فقط یک مورد وجود دارد که به نظر می‌رسد مدیریت ولوو، از این موضوع آگاه بوده و آن است که علامت آهن می‌تواند به اشتباه به عنوان نماد مردانگی (جنس مذکر) تعبیر شود.درهای اصلی نوردکولان (اولین کارخانه شرکت) به دستگیره‌های کاملاً متفاوتی مجهز شده‌اند که یکی دارای نماد سیاره‌ی مریخ یا مرد و دیگری دارای نماد سیاره‌ی زهره به عنوان "جنبه زنانه‌ی" ولوو است!

در حالی که علامت آهن به نمادی از ارزش‌های ذاتی محصولات و کمپانی ولوو تبدیل شده است، در طی این سالها، بدون دست بردن در نماد اصلی خود، تنها آن را اصلاح نموده‌اند.

خط مورب ولوو

آشنایی با آرم شرکت ولوو

خط مورب معروف ولوو که بخش بزرگی از تاریخچه‌ی ساخت خودروها، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و ماشین‌‌آلات ساخت و ساز این شرکت را زینت داده است، به اندازه‌ی علامت آهن شناخته شده است.

این حرکت نبوغانه از سوی گابریلسون و لارسون در کنار هنرمندی هلمر ماس‌اوله بوده است. این افراد تصمیم گرفتند هر خودرویی که توسط شرکت ساخته می‌شود، باید این نماد قدرتمند که نشان دهنده‌ی هویت ولوو است را در جلوی خود حمل کنند.

اولین خودرو یعنی ÖV4 Jakob، به دلیل نداشتن جلوپنجره، تنها یک رادیاتور داشت که علامت آهن روی آن قابل نصب بود.

آشنایی با آرم شرکت ولوو

راه حل این بود که رادیاتور را به یک نوار فولادی مورب و همراه علامت آهن در وسط آن مجهز کنند. بنابراین، ترکیب معروف متولد شد. شایان ذکر است که این نسخه‌ی اولیه شامل یک علامت آهن بود که به صورت جداگانه بر روی نوار فولادی نصب نشده نبود و این دو عنصر به صورت یکپارچه ساخته شدند.

با نگاهی به گذشته، می‌توان گفت که این ترکیب به نماد قدرتمندی تبدیل شده است که بیش از هر چیز دیگری، نماینده‌ی ارزش‌هایی است که به مشتریان شرکت، خدمت می‌کند.

تا به امروز، ترکیب علامت آهن و خط مورب تقریباً در همه محصولات خودرویی ولوو ظاهر شده است؛ میراثی که کل طیف مدل‌های امروزی ولوو را با مدل‌های اولیه‌ی شرکت متحد می‌کند.

نام ولوو

ولوو همیشه یک شرکت خودروسازی با چشم‌اندازی بلندمدت بوده است.ارزش‌های آن که در بنیان شرکت شکل گرفته است، امروزه نیز پابرجا می‌باشد. با صرف نظر از تعدادی از اصلاحات هنری، علامت آهن اساساً بدون تغییر باقی مانده است. همچنین، خط موربی که در اولین خودرو حضور داشت و هنوز هم خودروهای ولوو را زینت می‌دهد، در محصولات آینده‌ای که هنوز بهره برداری نشده‌اند نیز ظاهر خواهد شد.

پروفایل گرافیکی یک شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر شرکت‌ها به طور مرتب لوگوها و فونت‌های خود را تغییر می‌دهند. این کار، اغلب پس از روی کار آمدن یک مدیرعامل جدید صورت می‌پذیرد.

اما ولوو اینچنین نیست.حتی فونت مصری مورد استفاده در اولین خودرو (ÖV4 Jakob مدل 1927) و اولین کامیون (سری 1 LV مدل 1928) نیز اساساً بدون تغییر باقی مانده است.به لطف خطوط عرضی مشخصه‌ی خود و نیز استفاده از فونت مصری، تمایز چشمگیری نسبت به موارد مشابه مورد استفاده توسط سایر برندها دیده می‌شود.اگرچه ممکن است این امر، کمی دموده و قدیمی تلقی شود؛ با این وجود، این فونتِ کلاسیک و غیرمعمول از تغییرات بی‌شماری که ممکن است باعث تکراری شدن نماد ولوو شود، جلوگیری می‌کند.

با این حال، باید اذعان کرد که خود نام ولوو گاهی اوقات، صرفاً به دلایل هنری و طراحی به اشکال مختلف ارائه شده است.

امروزه این نام به رنگ سفید، سیاه یا آبی نمایش داده می‌شود، اگرچه رنگ‌های جذاب دیگری همچون سبز و قرمز نیز در طول سالیان اخیر، مورد استفاده قرار گرفته است.

ماس‌اوله (MasOlle)

آشنایی با آرم شرکت ولوو

هلمر ماس‌اوله یکی از هنرمندان برجسته‌ی سوئدی در دهه‌های 1910، 1920 و 1930 بود. او بیشتر به عنوان یک نقاش پرتره و به روز شناخته می‌شد که موضوع نقاشی‌های او از افراد سلطنتی گرفته تا افراد عادی متغیر بود و اغلب به عنوان وارث هنری اندرس زورن بزرگ از او یاد می‌شود.

ماس‌اوله در اکتبر 1925 برای طراحی بدنه‌ی اولین خودروهای ولوو، از جمله ÖV4 Jakob بدون سقف و PV4 سقف‌دار، استخدام شد.او با شور و اشتیاق فراوان شروع به کار کرد و از طراحی خود برای Voisin که یک خودروی لوکس فرانسوی جذاب و بدون سقف با ظاهر اسپرت است، الهام گرفت.

طراحی‌های یک مدل سقف‌دار (نهمین سری از ده نمونه‌ی اولیه‌ی ساخته شده در استکهلم با بدنه‌های ساخته شده توسط سازندگان معروف، Freyschuss) نیز توسط ماس‌اوله تولید شد.

در حالی که طراحی بدون سقف او با چند تغییر جزئی به عنوان مدل مورد استفاده برای ÖV4 بکار رفت، نسخه سری PV4 یک طراحی کاملاً متفاوت و به نظر برخی ناظران، طراحی کمتر موفقی بود که توسط ماس‌اوله، انجام نپذیرفته بود.

ماس‌اوله مسئول طراحی خودروهای زیادی تا دهه 1930 بود.با این حال و با گذر زمان، فلسفه طراحی شرکت محدودتر شد و بیشتر تجلی آمریکایی پیدا کرد تا از کار یک هنرمند و طراح الهام گرفته شود.

پس چگونه داستان هنرمندی که بیشتر بخاطر طراحی خودرو شناخته شده بود، در کتابی پیرامون کامیون‌ها ظاهر می‌شود؟ دلیل آن ساده است؛ هلمر ماس‌اوله، کسی بود که نه تنها علامت آهن را طراحی کرد، بلکه طراحی فونت مصری که هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد را برعهده داشت.

ولوو طراحان ارشد زیادی را به خود دیده است، اما با این وجود، نمادها و آرم‌های ماس‌اوله است که ماندگار شده‌اند!

از آنجایی که گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد زمان ظهور نسخه‌های مختلف نمادهای ولوو مطرح می‌شود، در ادامه خلاصه‌ای از مراحل اصلی توسعه آن‌ها که عمدتاً در مورد کامیون‌های ولوو ارائه شده است را می‌آوریم.

همانطور که در این فصل ذکر شد، علامت آهن، خط مورب و نام ولوو با فونت مصری در اولین خودروی شرکت، استفاده شد. همچنین، موارد فوق بر روی وَن کوچکی که پرچمدار ساخت اولین کامیون‌های ولوو بود نیز ظاهر شد. (این موارد، اولین کاربرد نمادهایی است که در مکان‌های مختلف روی کامیون‌های امروزی استفاده می‌شود.)

اولین کامیون ولوو که شاید به دلیل هزینه یا تمایز خودرو از خودروهای دیگر، فاقد هر دو علامت آهن و خط مورب در جلو بود، ظاهری ناآشنا داشت.با این حال، از علامت آهن در کلاهک‌های چرخ و به صورت برجسته و زیبا استفاده شد. همچنین، در بالای رادیاتور، نام ولوو در یک شکل نسبتاً ساده اما زیبا و با فونت مصری، دیده می‌شد.

 1931

این نماد، یکی از پیچیده‌ترین نمادهای رادیاتور است که در اولین کامیون‌های عظیم ولوو، در سال 1931 رونمایی شد. با این حال، این طراحی بالدار عمر نسبتاً کوتاهی داشت و تنها تا سال 1936 استفاده شد، اگرچه به عنوان یک استثناء در خودروی TPV 1944-46 که در طول جنگ جهانی دوم ساخته شد، مجدداً ظاهر شد. احتمالاً علت این امر، استفاده از نمادهای باقی مانده در انبار بود!

اگرچه این نماد، نام ولوو را به شکل پیچیده و با طراحی زیبا در بر داشت، اما علامت آهن و خط مورب در آن دیده نمی‌شد.

آشنایی با آرم شرکت ولوو

1932

خط مورب برای اولین بار روی کامیون‌ها در سال 1932 معرفی شد، سالی که اولین شاسی اتوبوس (LV70B) به بازار آمد. در این اتوبوس که هدف نمایش تصویری انحصاری‌تر با ویژگی‌هایی از جمله چراغ‌های جلوی کرومی بود، علامت آهن و خط مورب روی جلوپنجره، تعبیه شد. از آنجایی که این مدل بر اساس یک شاسی کامیونِ اصلاح شده، ساخته شده بود و نیز از آنجایی که تولید کامیون، عامل سود کلی این شرکتِ در حال رشد بوده و ضررِ خودروهای زیان‌ده را جبران می‌کرد، طبیعی بود که کامیون‌ها نیز به همان نمادها مجهز شوند.

 1934

ماندگارترین نماد آهن در سال 1934 ظاهر شد و تا سال 1959 مورد استفاده قرار گرفت. در صورت نیاز، این نماد با برچسب‌های اضافی مانند Hesselman، Diesel یا Turbo تکمیل شد.

نماد جدید با سایز متوسط، ​​طراحی بسیار تمیزی داشت و یکی از معدود مواردی بود که نه تنها در کامیون‌ها، بلکه در اتوبوس‌ها و حتی در محصولاتی مانند تراکتورهای ساخته شده توسط BM-Volvo نیز استفاده می‌شد.

آشنایی با آرم شرکت ولوو

1938

یکی از زیباترین ترکیب‌های علامت آهن و خط مورب در سال 1938 معرفی شد و منحصراً در کامیون‌های شیک "Sharpnose" و نیز در خودروهای سری PV53-56 و PV80 استفاده شد.

جلوپنجره‌ی مدل‌های یاد شده دارای علامت آهن و خط مورب بوده که در یک طرف تقسیم شده بودند.

 1959

علامت آهن همزمان با اصلاح تعدادی از مدل‌های کامیون در سال 1959 مجدداً طراحی شد.علامت کرومی که از سال 1934 مورد استفاده قرار می‌گرفت، با آهن مقاوم‌تری جایگزین شد.نماد جدید در دو نسخه مختلف ساخته شد که یکی از آنها به صورت اختصاصی در کامیون‌های سوپرشارژر بود (فناوری که ولوو پیشگام آن بوده و تقریباً به مدت یک یا دو سال تنها تامین کننده آن در بازار بود.)

 1965

چیزی که ممکن است جامع‌ترین تجدید نظر در کل محدوده‌ی محصولات ولوو باشد، در سال 1965 با معرفی "سیستم 8 " انجام پذیرفت. در این نماد، سایز علامت آهن تقریباً به اندازه نسخه 1959 بود. با این تفاوت که به صورت یک پرس فولادی تعبیه شده و در دو رنگ طلایی برای مدل توربو و نقره‌ای برای مدل‌های غیر توربو موجود بود.

1970

مدل خیره‌کننده‌ی F89 که در سال 1970 رونمایی شد، یک علامت آهنِ کرومی با طراحی زیبا بود که جلوپنجره داشت و در داخل یک قاب مربعی شکل قرار گرفته بود.این نسخه بلافاصله در مدل‌های دیگر نیز معرفی شد.

1977

بالاخره خط مورب، پس از 27 سال غیبت، در جلوی کامیون‌های ولوو نمایان شد. این نماد در ابتدا فقط در سری جدید FIO/F12 ظاهر شد، اما اندکی بعد در مدل‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت. در این مدل نیز، اندازه موتور بر حسب لیتر روی یک صفحه مربعی شکل در وسط جلوپنجره بدون علامت آهن نشان داده می‌شد.

1983

این نماد که در سال 1983 معرفی شد، خط مورب، بدون علامت آهن بر روی جلو پنجره‌های کامیون ولوو ظاهر شد.این نماد، واضح‌ترین نماد ممکن در جاده‌ها در تاریخ کامیون‌های ولوو بود.

در سال 1981، ولوو دارایی‌های سازنده‌ی کامیون‌های آمریکایی قدیمی یعنی وایت، را خریداری کرد.پس از دو سال و با استفاده از برنامه‌های ارتقاء یافته‌ی فشرده، ولوو خرید خود را شایسته معرفی با نماد ولوو دانست. این امر با استفاده از خط مورب بدون علامت آهن روی جلوپنجره‌های تمام مدل‌های وایت و نیز حفظ نام وایت (که چند سال بعد بهWhitegme  تبدیل شد) معرفی شد.

1985

 خط مورب و علامت آهن، مجدداً با یکدیگر ادغام شدند.

در نهایت در سال 1985، مجدداً خط مورب و علامت آهن روی جلوپنجره‌های کامیون‌های جدیدFL6  و FL7/FLIO ظاهر شدند و اساساً فرمی را ایجاد کردند که این دو عنصر از آن پس در کامیون‌های ولوو استفاده می‌شد. اگرچه خود نمادها از آن زمان تاکنون چندین بار اصلاح شده‌اند.

1995

برند ولوو وارد بازار ایالات‌متحده شد

پس از 14 سال بازاریابی تحت برندهای "White" و "Whitegme"، ولوو تصمیم گرفت که به‌جای آن دو برند از نام "Volvo" استفاده کند. این تغییر به این معنی بود که کامیون‌های بزرگ و قدرتمند این شرکت اکنون برند ولوو را در کنار نشان آهنین آن در خیابان‌های ایالات‌متحده به نمایش خواهند گذاشت. این اولین باری بود که ولوو از این برند در آن طرف اقیانوس اطلس، ایالات‌متحده آمریکا، استفاده می‌کرد.

2001

یک طراحی‌تر و تمیز با جدید تکنولوژی روز دنیا

سری FH پس از هشت سال به‌روز شد و ظاهر پرصلابت‌تر و مستحکم‌تری به خود گرفت. شرکت جلوپنجره کامیون‌ها را تغییر داد و یک نشان آهنی جدید اضافه کرد که در آن دوره تغییر بزرگی به‌حساب می‌آمد. گرچه در آن دوره کامیون‌های ولوو طراحی بسیار ساده‌ای داشتند، اما در سری جدید FH و FM تکنولوژی جدیدی به‌کاررفته بود.

طراحی جدید در سال 2008 چشم‌نوازتر شد. این بار نشان آهنین از فریم مربعی شکل خارج شد و بیشتر به چشم آمد.

تقریباً در همان زمان، طراحی جدید در اتومبیل‌های ولوو نیز مورداستفاده قرار گرفت و اندازه لوگو متناسب با اتومبیل‌های کوچک‌تر تنظیم شد.

اتومبیل‌های کوچک‌تر پس‌زمینه آبی پشت برند ولوو داشتند که آن‌ها را از کامیون‌ها متمایز می‌کرد، زیرا این کنتراست رنگ در کامیون‌ها استفاده نمی‌شد.

2013-2012

دستیابی به موفقیت هنگامی‌که سعی می‌کنید بین تغییرات جدید و ارزش‌های سنتی تعادل برقرار کنید، چندان آسان نیست. یک مثال خوب از موفقیت این است که چگونه نشان آهنین، نوار مورب و نام ولوو در جلوپنجره کامیون‌های جدید سری FH در کنار هم یک نماد واحد را تشکیل دادند. اما برای اولین بار این سه مؤلفه به‌جای اینکه روی جلوپنجره قرار داشته باشند، در بالای جلوپنجره نصب شدند.

ظاهر جدید تأثیر قوی خود را گذاشت. قبلاً این نشان‌ها را روی جلوپنجره می‌دیدیم، اما اکنون به‌جای یک جلوپنجره معمولی یا جلوپنجره آجدار، روی یک سطح صاف و رنگارنگ خودنمایی می‌کنند.

آینده نمادهای ولوو

ما در عصری زندگی می‌کنیم که کامیون‌ها و اتومبیل‌ها از بسیاری جهات بهتر می‌شوند: سوخت کمتری مصرف می‌کنند، ایمن‌تر هستند، سازگاری بهتری با محیط‌ زیست دارند، راحت‌تر هستند و استفاده از آن‌ها آسان‌تر است.

در دهه 2000، کامیون‌های ولوو به‌روزرسانی و ارتقاء یافتند تا کارکرد اصلی خود را به نحو احسنت انجام دهند: جابه‌جایی ایمن و به‌موقع طیف گسترده‌ای از کالاها با حداقل تأثیر منفی روی محیط‌ زیست.

حتی باوجود برخی تغییرات، نمادهای ولوو همچنان اهمیت خود را حفظ کرده‌اند و اخیراً در محصولات شرکت بیشتر به چشم می‌آیند.

حتی باگذشت این‌همه سال، نام ولوو، نشان آهنین و نوار مورب همچنان نمادهایی ماندگار هستند.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1403/05/24
    رو دست ولوو کامیون نیست و نخواهد امد .....
    • مدیر سایت 1403/07/15
      درود برشما
      قطعا همینطوره
  • کاربر میهمان 1403/05/24
    عالی بود
    • مدیر سایت 1403/07/15
      درود
      سپاسگزارم