فرمان دینامیک ولوو

فرمان دینامیک ولوو

فرمان دینامیک ولوو، یک سیستم فرمان پویاست که گشتاوری تا Nm25 تولید می‌کند. این فرمان تصاعدی‌ست و در صورت نیاز، قدرت بیشتری را به فرمان انتقال می‌دهد. این فرمان، حساسیت فرمان از پیش تعیین شده‌ای مستقل از بار و لاستیک‌های خودرو را فراهم کرده و از طریق بهبود پایداری جهتی، به رانندگی‌ای آسان‌تر، کمک می‌کند.

گشتاور اضافی به دنده فرمان

موتور الکتریکی‌ای که به دنده فرمان هیدرومکانیکی متصل است، گشتاوری اضافی به آن می‌دهد. موتور به صورت الکترونیکی از طریق یک ECU (واحد کنترول موتور) که سیگنال‌ها را از حسگرهای وضعیت خودرو و یک حسگر گشتاور یکپارچه دریافت می‌کند، کنترل می‌شود.

برای تکمیل دقت فرمان، دنده فرمان هیدرولیک با دو نسبت (18.6 و 23.2) موجود است. فرمان استاندارد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر خرابی شدید تشخیص داده شود، فرمان دینامیک ولوو به حالت ایمنی درآمده و موتور الکتریکی آن خاموش می‌شود. هنگامی که موتور الکتریکی فرمان دینامیک ولوو خاموش است، سیستم کمکی هیدرولیکی، همچنان فعال است و فرمان، مانند یک کامیون بدون فرمان دینامیک ولوو کار می‌کند.

راحتی سرنشین

  • کاهش سفتی فرمان تا 85 درصد.
  • کاهش لرزش‌های فرمان، ناشی از چاله‌ها و سایر خرابی‌های جاده در سرعت‌های کم.
  • کاهش آسیب‌های استهلاکی راننده بوسیلۀ نیروهای انحرافی کمتر (فرمان نرم در سرعت‌های پایین).
  • هنگامی‌که کامیون در حال حرکت است، فرمان به حالت اولیۀ خود برمی‌گردد، بنابراین رانندگی با سرعت کم به سمت عقب و جلو آسان‌تر می‌شود.
  • با تنظیمات شخصی، راننده می‌تواند حساسیت فرمان را طبق سلیقۀ شخصی خود ایجاد و ذخیره کند

ایمنی

  • بهبود پایداری جهتی در سرعت‌های بالا.
  • همچنین هنگام ترمزگیری در اصطکاک‌های متفاوت، فرمان را ثابت و رو به جلو نگه می‌دارد.
  • اگر کامیون شروع به لغزش کند، «کمک به پایداری» یک گشتاور هدایت‌کنندۀ فرمان را اضافه می‌کند که به راننده برای حفظ کنترل کامیون کمک می‌کند.

انواع فروش

ACTST-TO        فرمان دینامیک ولوو

ویژگی‌های فرمان پویا

ASFE-BAS         ویژگی‌های اساسی

ASFE-PS           تنظیمات شخصی

ASFE-OG         کمک به پایداری

ASFE-PO           تنظیمات شخصی و کمک به پایداری

 تنظیمات شخصی

راننده می‌تواند از میان تنظیمات حساسیت فرمان از پیش تعریف‌ شده یکی را انتخاب کند، اما همچنین می‌تواند با تنظیم برخی از شاخص‌های فرمان، حساسیت فرمان سفارشی ایجاد کند.

این تنظیمات به راننده این امکان را می‌دهد که حساسیت فرمان را بر اساس ترجیحات خود در انواع جاده‌ها و در موقعیت‌های مختلف، تنظیم کند.

تعدادی تنظیمات از پیش تعریف‌ شده برای انتخاب، وجود دارد:

پیش فرض: تنظیمات تولیدی، که حساسیت فرمان متعادلی را ایجاد می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده که برای اکثر رانندگان مطلوب باشد.

نرم: فرمانی بسیار نرم، اما همچنان متعادل را ارائه می‌دهد. (جهش کم، تعدیل/اصطکاک زیاد).

پایدار: احساسی محکم و پایدار می‌دهد که برای مثال ممکن است در جاده‌های باریک، مطلوب باشد (جهش زیاد، تعدیل/اصطکاک بالا).

روان: حس اسپرت ایجاد می‌کند (جهش زیاد، تعدیل/اصطکاک کم).

سفارشی: به راننده امکان ایجاد تنظیمات سفارشی را می‌دهد.

ایجاد حساسیت فرمان سفارشی

در حالت سفارشی، راننده می‌تواند با تنظیم برخی از شاخص‌های فرمان، حساسیت فرمان سفارشی را ایجاد کند:

مستقیم: اثر سفتی جهش فرمان در موقعیت‌های مستقیم به جلو (در زوایای کوچک) در سرعت‌های بالا. گشتاوری در جهت داخل به سمت موقعیت مستقیم به جلو می‌دهد.

چرخشی:  اثر سفتی جهش فرمان در پیچ‌ها (در زوایای بزرگتر) در سرعت بالا. گشتاوری در جهت داخل به سمت موقعیت مستقیم به جلو می‌دهد.

بازگشت: مقدار بازگشت فرمان به سمت موقعیت مستقیم در حرکت با سرعت کم.

تعدیلی: یک گشتاور وابسته به سرعت که در مقابل حرکت فرمان به سمت داخل و خارج مقاومت می‌کند و یک اثر تعدیلی ایجاد می‌کند. تعدیل در تمام سرعت‌های خودرو، کار می‌کند.

شناسۀ راننده از کارت راننده برای ذخیرۀ تنظیمات شخصی برای حداکثر ده رانندۀ مختلف استفاده می‌شود.

فرمان دینامیک ولوو

تنظیمات شخصی به راننده این امکان را می‌دهد که حساسیت فرمان را بر اساس ترجیحات خود در انواع جاده‌ها و موقعیت‌های مختلف، تنظیم کند.

فرمان دینامیک ولوو
تنظیم در مرکز

عملکرد تنظیم در مرکز را می‌توان برای تنظیم موقعیت رو به جلوی فرمان در باد شدید، در جاده‌های ساحلی یا با توزیع ناهموار بار، استفاده کرد.

کشش وسیلۀ نقلیه ممکن است به خاطر جادۀ ساحلی، باد شدید یا توزیع ناهموار بار اتفاق بیفتد. برخی از کامیون‌ها ممکن است این مشکل را داشته باشند که موقعیت مستقیم به جلو بین وسیلۀ نقلیۀ بدون بار و با بار، به طور قابل توجهی متفاوت است یا پس از نصب بدنه روی شاسی تغییر کرده است.

اگر وسیلۀ نقلیه در حال کشش است، راننده می‌تواند با حرکت دادن لغزنده در نرم‌افزار فرمان دینامیکی ولوو، آن را متعادل کند. این کار موقعیت مستقیم فرمان را تغییر می‌دهد.

تنظیمات با کلید خاموش کردن، به حالت پیش فرض برمی‌گردد.

کمک به پایداری

کمک به پایداری به راننده هنگام رانندگی روی سطوح با اصطکاک کم کمک می‌کند. به راننده کمک می‌کند تا کنترل خودرو را حفظ کند و همچنین به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC/ESP) کمک می‌کند تا سریعتر عمل کند.

فرمان دینامیک ولوو

کمک به پایداری به راننده کمک می‌کند تا با افزودن یک گشتاور هدایت کننده هنگام لیز خوردن کامیون، کنترل آن را حفظ کند.

هدف این عملکرد، افزایش ایمنی هنگام رانندگی در جاده‌های کم اصطکاک است.

هنگامی‌که فرمان دینامیکی ولوو تشخیص دهد که کامیون شروع به لغزیدن می‌کند، عملکرد دستیار پایداری شروع به هدایت در جهت مخالف می‌کند، به همان روشی که یک رانندۀ بسیار با تجربه برای رهایی از لغزش انجام می‌دهد. این کار با افزودن یک گشتاور کوچک هدایت‌کنندۀ فرمان انجام می‌شود که منجر به عمل اصلاح کنندۀ فرمان می‌شود.

فرمان اصلاح کننده، سیستم ESC/ESP که ترمزها را کنترل می‌کند، بهبود می‌بخشد. لغزش، توسط سنسور میزان انحراف، مشخص می‌شود و فرمان دینامیکی ولوو در مدت زمان محدودی گشتاوری را در جهت فرمان اضافه می‌کند تا به راننده در مقابله با بیش فرمانی کمک کند. در طول مداخله، نماد ESC/ESP در دستۀ وسیله، روشن می‌شود.

سیستم کمک به پایداری در شرایط زیر مفید است:

  • هنگام رانندگی در سربالایی در جاده‌ای لغزنده، جایی که ممکن است در هنگام شتاب گرفتن راننده، انتهای عقب کامیون به بیرون منحرف شود.
  • هنگام رانندگی در یک پیچ در جاده‌ای لغزنده، جایی که انتهای عقب کامیون هنگام شتاب‌گیری ممکن است پس از عبور از پیچ، به سمت بیرون منحرف شود.
  • هنگام رانندگی مستقیم در جاده‌‌ای لغزنده، جایی که انتهای عقب کامیون ممکن است هنگام برخورد با لبۀ یخ به سمت بیرون منحرف شود.
  • هنگام رانندگی بدون ترک‌بند در جاده‌ای لغزنده، برای مثال، بین ماموریت‌های حمل و نقل. ممکن است با شتاب گرفتن راننده، انتهای عقب کامیون به سمت بیرون منحرف شود.

کمک خلبان

فرمان دینامیک ولوو باسیستم پشتیبانی لاین، کمک خلبان (LSS-DW3) کار می‌کند. یک دوربین جلو،خط‌ هارا درجاده ردیابی می‌کند و به راننده کمک می‌کند.هنگامی‌که کامیون درحال عبور ازخط است ونشانگرجهت مربوطه فعال نباشد،سیستم بایک فرمان آرام ازراننده پشتیبانی می‌کند تا دوباره به وسط خط بازگردد.

کمک خلبان به HWSS-AC/HWSS-ACB و ACTST-TO نیاز دارد.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید 

دیدگاه شما چیست؟