پشتیبانی رانندگی

 

 

پشتیبانی رانندگی اصطلاح کلی برای سیستم‌های مختلفی است که برای کمک و پشتیبانی از راننده در دسترس هستند. این سیستم‌ها از رادار و دوربین برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده می‌کنند.

انواع فروش

پشتیبانی از اجتناب برخورد جانبی: 

LCS2 پشتیبانی از اجتناب برخورد جانبی ، سمت سرنشین 

LCS4 پشتیبانی از اجتناب برخورد جانبی ، سمت سرنشین و راننده 

پشتیبانی هشدار راننده

DAS-W پشتیبانی هشدار راننده 

سیستم پشتیبانی خط

LSS-DW پشتیبانی حفظ مسیر 

LSS-DWC کمک به حفظ مسیر 

LSS-DW3 کمک خلبانی، حفظ فعال و مداوم مسیر

سیستم پشتیبانی فاصله

HWSS-FCB هشدار برخورد از جلو با ترمز اضطراری 

HWSS-AC کروز کنترل تطبیقی با هشدار برخورد از جلو 

HWSS-ACB کروز کنترل تطبیقی با هشدار برخورد از جلو همراه با ترمز اضطراری 

ایمنی

- بهبود ایمنی در رانندگی شهری و بزرگراهی 

- شناسایی کاربران آسیب‌پذیر جاده 

- کاهش خطر تصادف و برخورد 

- مطابقت با الزامات UN/ECE 

جذابیت برای راننده

- استفاده آسان و منطقی 

- هشدار برخورد صوتی و تصویری

بررسی کلی ویژگی ­ها

  • قابل دسترس

-    غیرقابل دسترس

1 - نیاز به: HWSS-FCB/HWSS-AC/HWSS-ACB or LSS-DW/LSS-DWC

2 - نیاز به: ACTST-TO

  • قابل دسترس

-   غیرقابل دسترس

*    به هر کدام از سیستم­های از LSS نیاز دارد

پشتیبانی از اجتناب برخورد جانبی

دو نسخه سیستم پشتیبانی اجتناب برخورد جانبی  LCS2، LCS4  وجود دارد که به راننده در جلوگیری از تصادفات در نقاط کور هنگام تغییر لاین کمک می‌کند. این سیستم‌ها بخشی از مجموعه گسترده‌ای از پیشنهادات ایمنی ولوو هستند و مطابق با مقررات عمومی ایمنی اتحادیه اروپا و همچنین مقررات مربوطه سازمان ملل مانند R151 است.

پشتیبانی اجتناب برخورد جانبی از فناوری رادار برای نظارت بر منطقه نزدیک به وسیله نقلیه، در سمت سرنشین (LCS2) یا در هر دو سمت (LCS4) استفاده می‌کند. 

توجه! سیستم پشتیبانی اجتناب برخورد جانبی نوعی سیستم راداری با حساسیت بالاست. بنابراین، تجهیزات نباید بالای سنسور رادار یا نزدیک به منطقه پوشش آن نصب شوند، زیرا این کار ممکن است عملکرد سیستم را تحت تأثیر قرار دهد. دستورالعمل‌های ساخت بدنه ولوو (VBI) درفصل جنرال را با دقت دنبال کنید.

این سیستم، منطقه نزدیک به وسیله نقلیه را به طور کامل نظارت می‌کند. سیستم در این منطقه می‌تواند وسایل نقلیه دیگر و همچنین کاربران آسیب‌پذیر جاده (دوچرخه‌سواران، عابران پیاده و غیره) را تشخیص دهد.

LCS2 و LCS4 دو سطح هشدار برای راننده دارند –  اطلاع­ رسانی و هشدار.

توجه داشته باشید که LCS2 فقط سمت سرنشین وسیله نقلیه را نظارت می‌کند.

 پشتیبانی رانندگی

پشتیبانی از اجتناب تصادف جانبی منطقه نزدیک به وسیله نقلیه را نظارت کرده و می‌تواند کاربران آسیب‌پذیر جاده را شناسایی کند. این مثال LCS4 بر روی یک کامیون نشان می‌دهد.

LCS4  همچنین به سیستم هشدار باز شدن درب مجهز است. این سیستم هنگامی که جسمی از پشت به منطقه نظارت‌شده نزدیک شده و درب را باز می­کند، هشدار می‌دهد.

توضیحات کامل درباره قابلیت‌های سیستم در راهنمای راننده وجود دارد.

 پشتیبانی رانندگی

یک چراغ ثابت در آینه دید عقب به راننده اطلاع می‌دهد که جسمی در کنار وسیله نقلیه شناسایی شده است.

دستیار کوتاه برد جلویی

LCS4 در ترکیب با HWSS-FBC، HWSS-AC یا HWSS-ACB همچنین شامل سیستم دستیار کوتاه برد جلویی است.

این سیستم کاربران آسیب‌پذیر جاده را در نقطه کور جلوی وسیله نقلیه شناسایی، اطلاع و به راننده هشدار می‌دهد.

نمایشگر روی شیشه جلویی مطابق با الزامات قانونی GSR 2024 شامل موارد زیر است:

اطلاعات: رنگ کهربایی با نور ثابت.

هشدار: نور قرمز با فلش و صدا.

 

پشتیبانی هوشیاری راننده

سیستم DAS-W ایمنی فعال را با کاهش خطر تصادفات ناشی از عدم توجه یا حواس‌پرتی راننده بهبود می‌بخشد.

پشتیبانی هوشیاری راننده (DAS-W) سیستمی است که برای جلوگیری از تصادفات ناشی از خستگی یا حواس‌پرتی راننده طراحی شده است. 

این سیستم رفتار رانندگی و موقعیت کامیون نسبت به خطوط و کنار جاده را نظارت می‌کند. این سیستم ویژگی‌های خاص یک راننده خواب‌آلود یا حواس‌پرت را تشخیص می‌دهد. اگر رفتار نامنظم تشخیص داده شود، سیستم از طریق پیام‌های بصری و صوتی به راننده هشدار می‌دهد تا بر رانندگی تمرکز کند. سیستم صدا به‌طور خودکار در هنگام ارائه این هشدارها قطع می‌شود.

DAS-W به‌طور خودکار با روشن شدن موتور فعال می‌شود و در سرعت‌های بالاتر از ۶۵ کیلومتر در ساعت فعال است.

این ویژگی نیازمند سیستم‌های HWSS-FCB/HWSS-AC/HWSS-ACB یا LSS-DW/LSS-DWC/LSS-DW3 است، زیرا DAS-W از همان قطعات برای خواندن داده‌های مرجع (خطوط و کنار جاده) استفاده می‌کند.

این سیستم می‌تواند با یک کلید در داشبورد غیرفعال شود. وضعیت غیرفعال سپس روی کلید و در خوشه ابزار نشان داده می‌شود.

پشتیبانی حفظ مسیر

سیستم پشتیبانی حفظ مسیر (LSS-DW) نوعی سیستم کمکی رانندگی است که وظیفه آن هشدار به راننده در هنگام خروج غیرعمدی از خط حرکت است.

این سیستم در شرایطی که خروج غیرعمدی از خط می‌تواند منجر به تصادف شود، به راننده هشدار می‌دهد.

این سیستم از دوربین تعبیه شده در بالای شیشه جلو استفاده کرده و از طریق سیگنال صوتی بلندگوها به راننده هشدار می‌دهد.

این سیستم در سرعت‌های بالای 60 کیلومتر در ساعت فعال است و می‌توان آن را با یک کلید در پنل ابزار فعال یا غیرفعال کرد.

سیستم به‌طور خودکار با روشن شدن کامیون فعال می‌شود.

این عملکرد در جاده‌های باریک در دسترس نیست. حداقل عرض مسیر تقریباً باید 2.8 متر باشد.

کمک به حفظ مسیر

پشتیبانی رانندگی

سیستم کمک به حفظ مسیر از دوربین جلو برای پیگیری علائم خطوط استفاده می‌کند.

زمانی که کامیون در حال عبور از خط است، سیستم با ارائه کمک ملایم در فرمان، به راننده کمک می‌کند تا به وسط مسیر برگردد.

 پشتیبانی رانندگی

عملکردهای سیستم کمک به حفظ مسیر از طریق یک کلید در پنل ابزار کنترل می‌شوند.

سیستم کمک به حفظ مسیر (LSS-DWC) هنگامی که تشخیص می‌دهد کامیون از مسیر حرکت خود خارج شده است، وسیله نقلیه را به داخل خط هدایت می‌کند.

این سیستم هم هشدار داده و هم کمک خودکار به فرمان ارائه می‌دهد. سیستم در صورتی که نشانگر جهت فعال باشد، هشدار یا کمکی در فرمان نخواهد داد.

اگر وسیله نقلیه به سیستم پشتیبانی جلوگیری از تصادف جانبی مجهز باشد، حتی اگر نشانگر جهت فعال باشد، سیستم همچنان تشخیص داده و هشدار می‌دهد.

این سیستم در سرعت‌های بالای 55 کیلومتر در ساعت فعال است.

**توجه!** این سیستم از شرایط آب و هوایی و سطح اصطکاک جاده مطلع نیست. در شرایط بسیار لغزنده، توصیه می‌شود سیستم خاموش شود.

عملکرد حفظ خط در جاده‌های باریک در دسترس نیست. حداقل عرض مسیر تقریباً باید 2.8 متر باشد.

برای عملکرد سیستم کمک به حفظ مسیر (LSS-DWC) به فرمان پویا Volvo (ACTST-TO) نیاز است.

کمک رانندگی

پشتیبانی رانندگی

سیستم کمک رانندگی (LSS-DW3) سیستمی است که به‌طور مداوم وسیله نقلیه را برای حفظ موقعیت خود در خط هدایت می‌کند.

هنگامی که سیستم یک انحراف کوچک از خط رانندگی تشخیص می‌دهد، به‌طور ملایم مسیر را اصلاح می‌کند تا وسیله نقلیه به‌صورت پایدار در خط حرکت کند.

سیستم کمک رانندگی برای عملکرد مناسب نیاز به دست راننده روی فرمان دارد، بنابراین معادل سیستم رانندگی خودکار نیست.

کمک رانندگی می‌تواند به محض اینکه وسیله نقلیه سرعتی بالاتر از 8 کیلومتر در ساعت داشته باشد، فعال شود.

**توجه!** این سیستم از شرایط آب و هوایی و سطح اصطکاک جاده مطلع نیست. در شرایط بسیار لغزنده، توصیه می‌شود سیستم خاموش شود.

عملکرد حفظ خط در جاده‌های باریک در دسترس نیست. حداقل عرض مسیر تقریباً 2.8 متر است.

برای سیستم کمک رانندگی (Pilot Assist - LSS-DW3)فرمان پویا ولوو (ACTST-TO) لازم است.

سیستم پشتیبانی فاصله

هشدار برخورد از جلو:

شامل HWSS-FCB، HWSS-AC و HWSS-ACB 

اگر خطری برای برخورد احتمالی با وسیله نقلیه جلویی وجود داشته باشد، سیستم هشدار برخورد از جلو (FCW) به راننده هشدار می‌دهد. اولین هشدار زمانی داده می‌شود که فاصله با وسیله نقلیه جلویی کاهش یابد و سیستم خطر برخورد خاصی را تشخیص دهد. این هشدار اولیه از طریق یک نور قرمز ثابت اعلام می‌شود که بر روی شیشه جلو منعکس می‌شود.

هشدار برخورد از جلو با سیگنال قرمزی که در شیشه جلو منعکس می‌شود.

اگر راننده به این خطر واکنشی نشان ندهد، مرحله دوم فعال می‌شود که شامل یک چراغ چشمک‌زن و یک سیگنال صوتی اضافی است.

سیستم FCW با هر بار روشن شدن وسیله نقلیه فعال می‌شود و در سرعت‌های بالای 5 کیلومتر در ساعت فعال است. سیستم را می‌توان به صورت دستی از طریق کلید موجود در پنل ابزار خاموش کرد.

 هشدار فاصله:

شامل HWSS-FCB، HWSS-AC و HWSS-ACB 

بخش هشدار فاصله از سیستم FCW به رانندگان کامیون کمک می‌کند تا فاصله‌ ایمن با وسیله نقلیه جلویی را حفظ کنند و از تصادفات جلوگیری کنند. هشدار فاصله هنگامی که کامیون بیش از حد به وسیله نقلیه جلویی نزدیک شود، با یک چراغ قرمز در شیشه جلو به راننده هشدار می‌دهد.

این عملکرد برای استفاده در جاده‌های اصلی خارج از شهر طراحی شده و در سرعت‌های بالای 60 کیلومتر در ساعت فعال است.

هنگامی که کنترل کروز تطبیقی فعال باشد، هشدار فاصله غیرفعال خواهد بود.

ترمز اضطراری

شامل HWSS-FCB و HWSS-ACB 

 سیستم ترمز اضطراری یک لایه ایمنی اضافی به سیستم FCW اضافه می‌کند. اگر به هشدار سیستم FCW واکنش فوری نشان داده نشود و سیستم خطر برخورد را قریب‌ الوقوع تشخیص دهد، ترمزهای وسیله نقلیه به‌ طور خودکار به همراه چراغ چشمک‌زن و سیگنال صوتی سیستم FCW فعال می‌شوند.

 

 مراحل مختلف هشدار برخورد از جلو با ترمز اضطراری. در برخی شرایط، سیستم ممکن است برای پاسخ به بحرانی بودن موقعیت، مراحل مختلف را نادیده بگیرد.

سیستم ترمز اضطراری با هر بار روشن شدن وسیله نقلیه فعال می‌شود و در سرعت‌های بالای 5 کیلومتر در ساعت در دسترس است. به شدت توصیه می‌شود این سیستم تنها زمانی خاموش شود که وسایل جلویی مانند برف‌روب نصب شده باشد که ممکن است در عملکرد سیستم تداخل ایجاد کنند.

سیستم ترمز اضطراری برای مواجهه با شرایط شدیدتر از الزامات UN/ECE طراحی شده است، از جمله در برخی موارد، ترمز از سرعت 80 کیلومتر در ساعت تا توقف کامل برای جلوگیری از برخورد با وسایل نقلیه ثابت.

**توجه!** عوامل مختلفی می‌توانند عملکرد سیستم هشدار برخورد از جلو با ترمز اضطراری را کاهش دهند. مسئولیت رانندگی ایمن و کنترل وسیله نقلیه همیشه بر عهده راننده است. این سیستم تنها یک ابزار مکمل است و جایگزین حفظ فاصله ایمن از وسیله نقلیه جلویی نمی‌شود.

کروز کنترل تطبیقی

شامل HWSS-AC و HWSS-ACB 

کروز کنترل تطبیقی (ACC) نوعی سیستم کمکی راننده است که کنترل کروز استاندارد را توسعه می‌دهد. ACC به‌طور خودکار با شتاب‌دهی و ترمز کردن، فاصله انتخابی (وابسته به سرعت) تا وسیله نقلیه جلویی را تنظیم و حفظ می‌کند.

 پشتیبانی رانندگی

کروز کنترل تطبیقی

کروز کنترل تطبیقی (ACC) فاصله انتخاب‌شده با وسیله نقلیه جلویی را تنظیم کرده و حفظ می‌کند. ACC تنها به وسایل نقلیه متحرک در جلو واکنش نشان می‌دهد. از آنجایی که این سیستم تنها از قدرت ترمزگیری جزئی استفاده می‌کند، توان محدودی برای کاهش سرعت کامیون دارد. در شرایط جاده‌ای پرشیب، زمانی که ACC فعال است، فاصله زمانی تعیین‌شده با وسیله نقلیه جلویی برای صرفه‌جویی در انرژی تغییر می­کند. 

حرکت خودکار

شامل HWSS-AC و HWSS-ACB 

ACC شامل قابلیت حرکت خودکارنیز می‌شود. بنابراین، ACC از سرعت 0 تا 90 کیلومتر در ساعت و بیشتر کار می‌کند. عملکرد حرکت خودکاربه راننده در حرکت با سرعت کم در ترافیک کمک می‌کند و کامیون می‌تواند تا توقف کامل، وسیله نقلیه جلویی را دنبال کند.

کامیون حداقل 5 متر پشت وسیله نقلیه جلویی متوقف می‌شود و سپس – در عرض 2 ثانیه – زمانی که ترافیک دوباره حرکت کند، کامیون به طور خودکار شروع به حرکت می‌کند.

اگر توقف بیشتر از 2 ثانیه طول بکشد، راننده باید دوباره سیستم را با استفاده از دکمه رزوم یا پدال گاز فعال کند. این امر به دلایل ایمنی طراحی شده است.

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟