سیستم مدیریت هوشمند سوخت - I-See

I-See عملکردی برای انتخاب دندۀ بهتر جهت ذخیرۀ انرژی است. از اطلاعات نقشه برای پیش­بینی در I-See استفاده می­شود، که به معنای کنترل کروز قابل پیش ­بینی است. در نتیجه، I-See از سرعت وسیلۀ نقلیه برای بهره ­گیری از انرژی جنبشی روی تپه­ ها به صورت بهینه استفاده می­کند.

عملکرد بهینۀ ذخیرۀ انرژی وقتی حاصل می­شود که مسیر حمل و نقل دارای سرازیری و سراشیبی مکرر باشد، و تا حد زیادی از کروز کنترل استفاده شود. در این شرایط، ذخیرۀ انرژی تا 5% اتفاق می­افتد.

در حین رانندگی، این سیستم اطلاعاتی را دربارۀ نزدیک شدن به شیب­ها دریافت می­کند. در نتیجه، امکان کنترل و تنظیم پیشروی کامیون (مثل سرعت، ریتارد و انتخاب دنده) برای بهینه­ سازی مصرف انرژی و رانندگی بهتر وجود دارد.

هر نوع I-See نیازمند انتقال I-Shift است.

 انواع محصول

نقشه ­برداری پیش­ دید

PVT-BAS: اطلاعات نقشه­ برداری پایه، یادگیری با موقعیت ­یابی GPS و ثبت اولین بار طی کردن مسیر توسط وسیلۀ نقلیه.

PVT-MAP: اطلاعات نقشه ­برداری با استفاده از نقشۀ تجاری با وضوح بالا.

PVT-MTM: اطلاعات نقشه ­برداری به دست آمده با استفاده از نقشۀ تجاری با وضوح بالا. این نقشه شامل اطلاعات جاده است، مثل محدودیت سرعت، انحنا و مسیرهای انحرافی. این یک استاندارد در همۀ بازارهای اروپایی است.

 حق اشتراک نقشه­ برداری پیش دید

PVTS5: خدمات نقشه ­برداری پیش دید، حق اشتراک پیش ­پرداخت پنج ساله برای PVT-MAP و  PVT-MTM.

جذابیت برای راننده

  • سازگاری بهتر و اطلاعات بیشتر دربارۀ مسیر، که رانندگی راحت ­تری را موجب می­شود.

کارایی انرژی

  • برای راننده امکان رانندگی هماهنگ و کارایی انرژی را فراهم می­کند.
  • کنترل سرعت بهتر میسر می­شود.

محیط زیست

  • کاهش مصرف انرژی منجر به انتشار کمتر گازها برای وسایل نقلیۀ دیزلی و گاز طبیعی مایع و محدودۀ طولانی ­تر مصرف باتری برای وسایل نقلیۀ برقی می­شود.

نسل­های مختلف I-See

سیستم I-See بسته به منطقۀ فروش و سطح انتشار آلاینده ­ها متفاوت است.

PVT-BAS نسل اول I-See بود. پس از آن PVT-MAP معرفی شد و PVT-MTM آخرین نسل است، که پیشرفته ­ترین ویژگی­ها را برای کارایی انرژی برتر فراهم می­کند.

نسخۀ ابتدایی (PVT-BAS)

نسخۀ ابتدایی I-See از مختصات GPS استفاده می­کند، که در واحد کنترل الکترونیکی انتقال برای ثبت موقعیت وسیلۀ نقلیه ذخیره می­شوند. یعنی وسیلۀ نقلیه تحت آموزش خود هدایت شونده قرار می­گیرد.

در اولین بار که یک مسیر جاده پیموده می­شود، نقشه ­برداری جاده به ثبت می­رسد. در این حالت کنترل کروز یا کنترل کروز تطبیقی فعال می­ شود، که به نوبۀ خود I-See را فعال می­ کند.

با استفاده از کنترل کروز یا کنترل کروز تطبیقی برای پیش­ بینی شیب­ها، این سیستم مصرف انرژی پایین را بهینه سازی می­کند و رانندگی راحت­ تر با تنظیم سرعت، ریتارد و انتخاب دنده بر اساس نزدیک شدن به شیب­ها امکان­پذیر می­شود.

نسخۀ مبتنی بر نقشه (PVT-MAP)

PVT-MAP از مختصات GPS در ترکیب با یک نقشۀ تجاری با وضوح بالا استفاده می­کند.

با حرکت کامیون، داده ­های نقشه برای مسیر بعدی از کلاود (cloud) دانلود می­شود. برای دریافت اطلاعات مربوط به شیب­ها نیازی به داشتن اطلاعات قبلی از مشخصات جاده نیست.

نقشۀ با وضوح بالا نشان دهندۀ تغییرات ارتفاع وسیلۀ نقلیه با TGW است. اگر مشکلاتی در مورد اتصال وجود داشت، داده ­های دانلود شده تا چند کیلومتر جلوتر از وسیلۀ نقلیه را پوشش می­دهند.

ممکن است راننده متوجه ویژگی­های خاصی شود. در یک مسیر مسطح، ممکن است کامیون میزان پیشروی را در حدود سرعت تعیین شده تنظیم کند تا کارایی انرژی حفظ شود، که روی سرعت­ سنج قابل مشاهده است (ACC آن را غیرفعال می­کند). در یک مسیر مسطح با ACC، فاصلۀ زمانی تا وسیلۀ نقلیۀ جلویی انعطاف ­پذیر است، و حفظ امنیت همراه با صرفه­جویی در مصرف انرژی در اولویت قرار دارد.

مبتنی بر نقشه و اطلاعات ترافیک (PVT-MTM)

نسخه ­ای که از یک نقشۀ با وضوح بالا استفاده می­کند، که اطلاعات نقشه در بالای خط نوشته شده است. PVT-MTM توسعۀ دیگری از نوع مبتنی بر نقشۀ I-See است.

هدف اصلی امکان استفاده از کنترل کروز و I-See با دفعات بیشتر در حیطۀ گسترده­ای از موقعیت­های ترافیکی برای اجتناب از شتاب گرفتن غیرضروری، ریتارد کردن و تعویض دنده است، که به نوبۀ خود کارایی انرژی و تجربۀ رانندگی را بهبود می­بخشد.

علاوه بر مختصات GPS، نقشۀ مکان­ نگاری مورد استفاده در PVT-MTM شامل اطلاعاتی دربارۀ محدوده ­های سرعت، انحنای جاده و مسیرهای انحرافی است. در نتیجه، بهترین دنده و سرعت برای هر موقعیت ترافیک انتخاب می­شود و بهینه­ ترین سناریو برای افزایش کارایی انرژی به وجود می­آید.

ممکن است اطلاعات نقشه کامل نباشند، و مسئولیت راننده کار با وسیلۀ نقلیه به صورت امن است.

حق اشتراک نقشه­ برداری پیش دید

مجوز نقشه برای پنج سال اعتبار دارد. پس از آن، کامیون به حالت خدمات ابتدایی تغییر می­کند. می­توان این خدمات را با حق اشتراک بیشتری تعمیم داد.

ممکن است دورۀ حق اشتراک اولیه بسته به مدل وسیلۀ نقلیه، فناوری TGW و سایر عوامل متفاوت باشد. حق اشتراک در هر زمانی توسط ولوو و با اطلاع ­رسانی قبلی به مشتری قابل تغییر یا لغو است. ولوو مسئولیت لغو فناوری TGW یا قابلیت­های تکنیکی این محصول یا عملکرد نامناسب آن (شامل هر نوع استفادۀ ناسازگار با دستورالعمل­های ولوو)، استفادۀ نامناسب از محصول (سوء استفاده، استفادۀ نامناسب، بر اساس هدف اولیۀ محصول یا خدمات)، یا استفاده از محصولات و خدمات سایر عرضه کنندگان را نمی ­پذیرد.

مثالی از I-See مبتنی بر نقشه. در I-See از موقعیت­یابی GPS برای دریافت داده­ های نقشه­ برداری.

(1. ایجاد مومنتوم؛ 2. اجتناب از تعویض دندۀ سنگین به سبک؛ 3. کنترل سرعت در سربالایی؛ 4. دنده خلاص قبل از سرپایینی؛ 5. کنترل ترمز در سرپایینی؛ 6. آماده ­سازی برای سربالایی بعدی).

نحوۀ عملکرد I-See

I-See رفتار بسیار سازگاری را در وسیلۀ نقلیه در مسیر و زمان مشخص به وجود می­آورد.

I-See در چند مرحله موجب صرفه جویی در مصرف سوخت می­شود:

  1.  ایجاد مومنتوم

I-See می­داند که در ادامه یک سربالایی وجود دارد، بنابراین کامیون شتاب می­گیرد و برای زمان طولانی ­تری در بالاترین دنده باقی می­ماند. این ویژگی به بهبود کنترل سرعت کمک می­کند.

  1.  اجتناب از تعویض دندۀ سنگین به سبک

با جلوگیری از تعویض دندۀ غیرضروری، I-See به بالا رفتن از سربالایی کمک می­کند.

  1.  کنترل سرعت در سربالایی

وقتی سرپایینی نزدیک است، I-See از شتاب گرفتن غیرضروری کامیون جلوگیری می­کند. در بالاترین قسمت یک تپه، کارایی انرژی I-See در بالاترین سطح قرار دارد.

  1.  دنده خلاص قبل از سرپایینی

برای ذخیرۀ انرژی و به حداقل رساندن ترمز گرفتن، I-See به صورت موقتی محور انتقال را درست قبل از رسیدن به شیب سرپایینی خلاص می­کند. این نقطۀ شروعی برای کنترل سرعت است.

  1.  کنترل ترمز در سرپایینی

I-See می­داند که شیب در کجا به پایان می­رسد و شیب بعدی در چه زمانی شروع می­شود. در صورت لزوم، برای حداکثر کارایی، از ترمز استفاده می­شود. این ویژگی به کنترل سرعت بهتر کمک می­کند.

  1.  آماده­ سازی برای سربالایی بعدی

وقتی مجددا سربالایی می­رسد، I-See کامیون را آماده می­کند، سپس سرعت و مومنتوم را افزایش می­دهد تا وسیلۀ نقلیه بدون هیچ مشکلی بالا برود.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟