سوابق خدمات خودرو

 

1.معرفی

سوابق خدمات خودرو (VSR) یک سیستم جهانی است که به شبکه‌ی نمایندگی‌های ولوو امکان دسترسی به تاریخچه‌ی خدمات و تعمیرات کامیون‌ها و اتوبوس‌های ولوو را می‌دهد. یک برنامه‌ی تحت وب است که از طریق فروشنده و پورتال تعمیرگاه (EUD) و نمایندگی ولووی شما (ID) قابل دسترسی بوده و برای تمامی تعمیرگاه‌های مجاز ولوو در دسترس است.

سوابق خدمات خودرو شامل اطلاعات تعمیرات زیر برای هر بازدید تعمیرگاه است (با توجه به محدودیت‌ها):

  • تاریخ تعمیر
  • شماره‌ سفارش تعمیر
  • نمایندگی تعمیرکار (نام، آدرس، تلفن، فکس، شرکت بازرگانی مسئول، واردکننده)
  • مسافت طی شده در تاریخ تعمیر
  • متن نمایندگی (توضیحات)
  • جزئیات قطعات نصب‌شده (شماره قطعه، توضیح قطعه، تعداد)
  • جزئیات کارکرد نیروی کار (کد کارکرد، شماره‌ی کارکرد و توضیحات، زمان صرف‌شده)
  • اطلاعات قرارداد (خدمات)
  • اطلاعات گارانتی (در صورت ادعا)

 مزیت‌های تجاری:

سوابق خدمات خودرو به‌‌گونه‌ای طراحی شده است که شبکه‌ی نمایندگی‌های ولوو را با گزارشی یکپارچه و در دسترس از تمام خدمات و تعمیرات انجام‌شده بر روی خودروهای ولوو توسط نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های ولوو، بدون توجه به کشور مبدا خودرو یا مکان نمایندگی تعمیر‌کننده، ارائه می‌دهد. سوابق خدمات و تعمیرات مربوط به هر خودرو از سیستم مدیریت نمایندگی تعمیرکننده/تعمیرگاه تامین می‌شود و با اطلاعات اضافی مربوط به ادعای گارانتی و جزئیات قرارداد موجود در سیستم‌های مرکزی گارانتی و قرارداد تکمیل می‌گردد. این به این معناست که سوابق خدمات خودرو یک «مرکز جامع» برای دسترسی به تاریخچه‌ی خدمات تمامی خودروهای ولوو خواهد بود. مزیت آن برای نمایندگی‌ (و مشتری) این است که سوابق خدمات خودرو یک گزارش در دسترس است که می‌تواند به پذیرشگران و تکنسین‌ها در فعالیت روزانه‌شان کمک کند.

  • برنامه‌ریزی مراجعه‌ی خودرو به تعمیرگاه
  • تشخیص نقص
  • رسیدگی به درخواست‌های مشتری
  • جلوگیری از تعمیرات تکراری
  • بررسی گارانتی قطعات
  • بررسی وضعیت قرارداد
  • بررسی تاریخچه‌ی خدمات خودروهای دست‌دوم
  • هشدار برای خودروهای سرقت‌شده یا اسقاط‌ شده
  • دسترسی به سوابق مشخصات خودرو

این واقعیت که این ابزار در دسترس و بخشی از روال تعمیرگاه است، به مشتری نشان ‌می‌دهد که شبکه‌ی ولوو یک گروه پشتیبانی واحد دارد که اطلاعات را برای منافع مشتری به اشتراک می‌گذارد. مهم‌تر از همه، این ابزار از بهترین شیوه‌های شناخته‌شده‌ی نمایندگی‌ها حمایت می‌کند که توصیه می‌کند تاریخچه‌ی خدمات اخیر خودرو قبل از شروع هر تعمیر بررسی شود. در بسیاری از موارد، اطلاعات ارزشمندی به دست ‌می‌آید که به تعمیر باکیفیت و رضایت مشتری کمک می‌کند.

قابلیت استفاده

این سیستم از ابتدا به‌گونه‌ای طراحی شده که با دسترسی و راه‌اندازی آسان و بدون نیاز به آموزش کاربرپسند باشد.

  • دسترسی از پورتال فروشنده ، تعمیرگاه و نمایندگی ولووی شما صورت می‌گیرد، بنابراین نیازی به گذرواژه یا ورود نیست.
  • یک برنامه‌ی آنلاین (وب) است، بنابراین هیچ مشکلی در نصب یا راه‌اندازی وجود ندارد.
  • تمام اطلاعات در یک صفحه با پنجره‌های پاپ‌آپ ارائه می‌شود، بنابراین نیازی به جستجو در منوی پیچیده نیست.

 2.سیستم منبع و جمع‌آوری داده

جریان اطلاعات

 

 

 محدودیت‎‌های داده

مشابه سایر سیستم‌های پایگاه داده، کیفیت داده‌هایی که از سوابق خدمات خودرو استخراج می‌شود تا حد زیادی به کیفیت ورودی بستگی دارد.

GDSـ منبع اصلی اطلاعات خدمات و تعمیرات است. داده‌ها فقط از نمایندگی‌ها/تعمیرگاه‌هایی که در GDS فعالیت می‌کنند و از کارکرد سفارش تعمیر کارگاه استفاده می‌کنند، ثبت می‌شود. هیچ داده‌ی مالی از GDS بارگذاری نمی‌شود.

CTDIـ سیستمی که شامل اطلاعات نمایندگی است. به‌عنوان مثال: نام، آدرس، شماره تلفن و اینکه نمایندگی/تعمیرگاه به کدام شرکت تجاری تعلق دارد. مسئولیت به‌روز نگه‌داشتن این مورد بر عهده‌ی شرکت تجاری است.

UCHPـ اگر ادعای اضافی وجود داشته باشد، به‌عنوان اطلاعات اضافی نمایش داده می‌شود. اگر هیچ گزارش هماهنگ با GDS وجود نداشته باشد، اطلاعات تعمیر از UCHP گرفته می‌شود.

TSAـ اگر ادعای اضافی در این قسمت وجود داشته باشد، به‌عنوان اطلاعات اضافی نمایش داده می‌شود. اگر هیچ گزارش هماهنگ با GDS وجود نداشته باشد، اطلاعت تعمیر از TSA گرفته می‌شود.

3. چگونه به جستجوگر سوابق خدمات خودرو دسترسی پیدا کنیم؟

از طریق کلیک بر لینک «سوابق خدمات خودرو» در پورتال فروشنده و تعمیرگاه یا نمایندگی ولوو دسترسی پیدا کنید:

 4. چگونه از جستجوگر سوابق خدمات خودرو استفاده کنیم؟

ناوگان

وقتی به سایت سوابق خدمات خودرو مراجعه می‌کنید، صفحه‌ی بعدی (به‌طور پیش‌فرض) به‌عنوان صفحه‌ی اصلی مشاهده می‌شود:

بالای صفحه سمت راست (به دایره‌ی زردرنگ نگاه کنید) می‌توانید شناسه‌ی کاربری واردشده را مشاهده کنید (مثلا: TN93768). در کروشه‌ها دامنه مشخص شده که می‌تواند VCN (شبکه‌ی داخلی ولوو) یا در بیشتر موارد (از شبکه‌ی خارجی ولوو، مانند نمایندگی‌ها با DWP) WSS  باشد.

زیر عنوان سوابق خدمات خودرو (به جعبه‌ی قرمز نگاه کنید) یک نوار منو با 3 مورد مشاهده می‌کنید:

  • خانه: صفحه‌ی اصلی سوابق خدمات خودرو که در آن اطلاعات تعمیر جستجو شده و فیلترشده نمایش داده می‌شود.
  • درباره: برخی اطلاعات جانبی اضافی و تاریخچه‌ی نسخه‌های عرضه‌شده
  • کمک: تمام اطلاعات موردنیاز برای استفاده صحیح از سوابق خدمات خودرو، ازجمله بروشور سوابق خدمات خودرو (به زبان انگلیسی) راهنمای نمادها و اطلاعات تماس تمام میزهای کمک DBS

پنل بعدی (به جعبه‌ی سبز نگاه کنید) ناحیه‌ی جستجو است که کاربر می‌تواند خودروی موردنظر را جستجو کرده و اطلاعات تعمیر آن را مشاهده کند.

پنل آخر (به جعبه‌ی آبی نگاه کنید) ناحیه فیلتر است تا تمام رویدادهای تعمیر خودروی انتخاب شده را فیلتر کند.

زیر این نواحی، نتایج (گزارش تعمیر) جستجو/فیلتر به‌صورت جدول/گرید برای خودروی انتخابی شما نمایش داده می‌شود.

 انتخاب خودرو

جستجوی یک خودرو (کامیون یا اتوبوس ولوو) می‌تواند با استفاده از یکی از سه زمینه‌ی جستجو انجام شود. توصیه می‌شود که فقط از یکی از آن‌ها در هر زمان استفاده کنید (زیرا در حین جستجو ترکیب نمی‌شوند).

سه زمینه‌ی جستجوی در دسترس

  • شماره ثبت: مانند YL15UMW، ABC-123، ABC123 و غیره.
  • شماره شاسی: می‌تواند شامل دو بخش باشد (سری شاسی و شماره‌ی شاسی، با علامت «-» جدا شده‌اند) و جستجو بر اساس هر دو  (سری و شماره) یا فقط بخش آخر شماره شاسی انجام می‌شود. مانند: A-123456، B-740235، 123456، 740235 و غیره.
  • شماره VIN (شماره شناسایی وسیله‌ی نقلیه): شامل هفده کاراکتر است. مانند: YV2RTY0C7HB805443

نکته‌ی مهم!

شماره ثبت و شماره شناسایی هر دو جستجوهای ثابت هستند: بررسی بر اساس ورودی شما. اگر خودروی مطابق با جستجوی شما پیدا شود، بلافاصله گزارش تعمیر در ناحیه‌ی زیر نتایج نمایش داده خواهد شد.

شماره شاسی از سری شاسی و شماره شاسی با «-» در بین آن‌ها تشکیل شده است. می‌توانید از این گزینه‌ی جستجو با وارد کردن هر دو سری شاسی و شماره شاسی یا فقط شماره شاسی آخر استفاده کنید. جستجو بر اساس جستجوی نویسه انجام می‌شود تا امکان جستجوی بخشی از شماره شاسی فراهم شود. اگر یک خودرو پیدا شود، گزارش تعمیر به‌سرعت در ناحیه‌ی نتایج نمایش داده می‌شود. اما اگر چندین خودرو پیدا شود، لیست خودروهای مطابق نمایش داده می‌شود و کاربر باید با زدن دکمه‌ی «انتخاب»، خودروی صحیح را انتخاب کند یا می‌تواند بار دیگر (شاید دقیق‌تر) جستجو کند:

نمایش سوابق خدمات خودرو:

به محض اینکه یک خودرو مطابق با معیارهای جستجوی کاربر پیدا شود، گزارش‌های تعمیر به‌سرعت در لیست زیر نمایش داده می‌شوند (جعبه‌ی قرمز ناحیه‌ی نتایج در تصویر زیر است). در ناحیه‌ی جستجو، آن سه زمینه موارد خاص خودروی انتخاب‌شده را نشان می‌دهد. همچنین سن خودروی انتخاب‌شده زیر عنوان ذکر می‌شود (اگر شناسایی شود):

گزارش‌های تعمیر بر اساس تاریخ تعمیر، مسافت طی‌شده و شماره سفارش دسته‌بندی شده‌اند. به‌طور پیش‌فرض، گزارش‌های تعمیر از جدیدترین به قدیمی‌ترین مرتب شده‌اند (مرتب‌سازی می‌تواند توسط کاربر معکوس شود). توضیحات به‌طور پیش‌فرض به زبان اصلی نمایش داده می‌شوند، اما کاربر این امکان را دارد که ترجمه‌ی انگلیسی را ببیند (اگر موجود باشد). «تعمیر بدون اطلاعات جزئی» به این معنی است که تعمیر در حال انجام است و هنوز گزارش یا تمام نشده است.

 سرقت یا اسقاط شده:

کاربران هنگام انتخاب خودرویی که سرقت یا اسقاط شده، هشدار دریافت می‌کنند. این هشدار به رنگ قرمز بالای جدول/گرید رویدادهای تعمیر نمایش داده می‌شود.

سرستون‌ها

در جدول/شبکه اطلاعات تعمیر، ستون‌های بعدی در بالا نمایش داده می‌شوند:

  • کد پرداخت با نمادهای زیر:

گارانتی

قرارداد خدمات

داخلی

خرده‌فروشی/مشتری

  • نوع با نمادهای زیر:

قطعه

متن

عملیات انجام‌شده

دیگر

  • کد می‌تواند شماره قطعه، عملیات انجام‌شده یا اطلاعات دیگر باشد.
  • توضیحات: توصیف قطعه یا توصیف متنی مرتبط با شماره‌ی عملیات ولوو. این توضیح (به‌طور پیش‌فرض) اصلی است، اما کاربر می‌تواند ترجمه‌ی انگلیسی را ببیند (اگر موجود باشد)
  • کمیت/زمان: کمیت هر قطعه یا زمان انجام کار نیروی کار

زیر این سرستون‌ها، تمام اطلاعات تعمیر بر اساس تاریخ تعمیر، مسافت طی‌شده و شماره سفارش دسته‌بندی شده‌اند.

 اطلاعات اضافی

بر اساس دسته‌بندی (تاریخ تعمیر، مسافت طی‌شده و شماره سفارش) در رویدادهای تعمیر کاربر می‌تواند روی یکی از سه نماد (سمت چپ) یا عنوان دسته‌بندی کلیک کند تا اطلاعات دقیق‌تری دریافت کند (اگر موجود باشد).

کلیک بر روی این نماد اطلاعات نمایندگی را در یک پنجره‌ی جدید نمایش می‌دهد

کلیک بر روی این نماد اطلاعات قرارداد خدمات را در یک پنجره‌ی جدید نمایش می‌دهد

کلیک بر روی این نماد اطلاعات گارانتی را در یک پنجره‌ی جدید نمایش می‌دهد

کلیک بر روی عنوان دسته‌بندی (در این مثال 06-07-2016 -مسافت: 100018) تمام اطلاعات دقیق موجود را در یک پنجره‌ی جدید نمایش می‌دهد

در واقع، همیشه همان پنجره‌ی پاپ آپ است که برای تاریخ تعمیر، مسافت طی‌شده و شماره سفارش نمایش داده می‌شود، اما بسته به نمادی که کلیک شده، 5 پنل جمع‌شده یا گسترش می‌یابند (اگر اطلاعاتی در آن بخش وجود داشته باشد).

 

 سند اعتبار:

خطوط قرمز در تاریخچه‌ی تعمیر به سند اعتبار اشاره دارد:

فیلتر کردن:

بسیار مفید است که بتوانید تعمیرات مرتبط با مشکل خاص خودرو یا تعمیرات مربوط به یک کد پرداخت خاص یا تعمیرات با کد خاص (عملیات یا قطعه) را پیدا کنید.  فیلتر کردن در ناحیه‌ی فیلتر انجام می‌شود، مثال:

4 ملاک برای فیلتر کردن وجود دارد:

گروه عملکرد (سطح 1): قطعات و عملیات به گروه‌های عملکرد مربوط هستند.

گروه عملکرد (سطح 2): فیلتر کردن دقیق‌تر توسط گروه عملکرد (سطح 2) فقط زمانی فعال می‌شود که کاربر قبلاً یک گروه عملکرد (سطح 1) را انتخاب کرده باشد.

کد پرداخت: 4 مقدار مختلف برای فیلتر کردن وجود دارد (قرارداد، داخلی، خرده‌فروشی و گارانتی)

کد: فیلتر کردن بر اساس کد عملیات یا قطعه از طریق فیلتر جایگزین به این معناست که تنها تعمیراتی انتخاب می‌شوند که کدها (قطعه یا عملیات) شامل ورودی واردشده توسط کاربر باشند.

زبان‌ها و ترجمه‌ها:

برنامه‌ی سوابق خدمات خودرو فقط به زبان انگلیسی در دسترس است، اما محتوای داده‌ها به زبان (اصلی) نمایندگی تعمیرکننده است. با این حال، ترجمه‌ به زبان انگلیسی در دسترس است. این عملکرد با کلیک بر روی دکمه‌ی «نمایش توضیحات انگلیسی» بالای شبکه‌ی رویدادهای تعمیر فعال می‌شود.

اگر ترجمه‌ی انگلیسی برای متن موجود نباشد، متن اصلی به صورت ایتالیک نمایش داده می‌شود. برای بازگشت متن به زبان اصلی، روی دکمه‌ی «نمایش توضیحات اصلی» کلیک کنید. توجه داشته باشید که قطعات محلی، شماره‌های عملیات محلی و متن آزاد نمایندگی‌ تعمیرکننده ترجمه نمی‌شوند.

 چاپ کردن:

در جستجوگر سوابق خدمات خودرو سه مکان وجود دارد که می‌توانید با کلیک روی نماد یا دکمه‌ی چاپ، برخی اطلاعات را چاپ کنید:

لیست وسایل نقلیه‌ی مطابق، اگر جستجوی شما به چند وسیله‌ی نقلیه منتهی شد که با معیارهای واردشده مطابقت دارند:

لیست سوابق تعمیرات همان‌طورکه در ناحیه‌ی نتیجه نشان داده شده است (با استفاده از انتخاب، فیلتر کردن، مرتب‌سازی و ترجمه به همان شکلی که لحظه‌ی چاپ روی صفحه نمایش داده می‌شود):

اطلاعات دقیق تعمیرات که در پنجره‌ی پاپ‌آپ برای یک تعمیر خاص (تعریف‌شده توسط تاریخ تعمیر، مسافت طی‌شده و شماره سفارش) نمایش داده‌ می‌شود:

 صدور فایل اکسل:

سوابق خدمات خودرو اجازه می‌دهد سوابق تعمیرات را با کلیک بر روی نماد اکسل در اکسل وارد کنید:

رویدادهای تعمیرات دقیقاً به همان شکلی که در برنامه نمایش داده شده‌اند (همان‌طورکه انتخاب، فیلتر، مرتب‌سازی و ترجمه شده‌اند) در لحظه‌ی وارد کردن به اکسل وارد می‌شوند. توجه داشته باشید که دسته‌بندی رویدادهای تعمیرات (بر اساس تاریخ تعمیر و مسافت طی‌شده) در حین وارد کردن به اکسل از بین می‌رود، بنابراین تاریخ تعمیر و مسافت در هر ردیف در اکسل تکرار خواهد شد.

سؤالات متدوال ـ سؤالات رایج

 سوابق تا چه زمانی در دسترس هستند؟

بستگی به این دارد که خودرو کجا نگهداری شده است. اگر خودرو در نمایندگی ولوو نگهداری شده باشد، سوابق به چندین سال قبل یا حداقل از زمانی که نمایندگی شروع به بارگذاری سوابق به پایگاه داده‌‌ی مرکزی کرده است، برمی‌گردد. سوابق گارانتی می‌توانند به 5 سال قبل برگردند.

 من نمی‌خواهم سایر نمایندگی‌ها هزینه‌ی قطعات و کار را ببینند.

هدف از جستجوگر سوابق خدمات خودرو ارائه‌ی دید بهتر از تاریخچه‌ی فنی کامیون است، بنابراین اطلاعات مالی هرگز نمایش داده نمی‌شود.

 نام، آدرس، شماره‌تلفن و ... مشتریان چه می‌شود؟

این اطلاعات در سوابق خدمات خودرو نمایش داده نمی‌شوند.

 گاهی اوقات سایر برندهای خودرو را تعمیر می‌کنم، آیا جزئیات این تعمیر در سوابق خدمات خودرو ذخیره می‌شود؟

خیر، فقط کامیون‌ها و اتوبوس‌های ولوو.

وقتی روی نماد اطلاعات نمایندگی کلیک می‌کنم، اطلاعاتی درباره‌ی نمایندگی تعمیرکننده وجود ندارد.

در حال حاضر اقداماتی درحال انجام است تا این پایگاه داده به‌روزرسانی شود. با این حال ممکن است در این میان برخی نمایندگی‌ها به‌روزرسانی نشده باشند. در چنین مواردی پیامی مناسب در پنجره‌ی پاپ‌آپ اطلاعات نمایندگی‌ نمایش داده می‌شود.

کد پرداخت نشان می‌دهد که تعمیر نشان داده شده، یک تعمیر قراردادی است، اما هیچ نمادی برای نمایش اطلاعات قرارداد وجود ندارد.

 دو دلیل می‌تواند وجود داشته باشد:

1.تعمیر قراردادی هنوز به سیستم قرارداد ارسال نشده است. به پایین پیمایش کنید تا تعمیر قراردادی قبلی که نماد قرارداد دارد را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید تا اطلاعات قرارداد را ببینید.

2. این قرارداد محلی است و هیچ اطلاعاتی برای این قرارداد در سیستم قرارداد موجود نیست.

 آیا سوابق خدمات خودرو برای مشتریان در دسترس است؟

خیر، این سیستم داخلی ولوو است که برای استفاده‌ی نمایندگی‌ها و تعمیرگاه‌های مجاز کامیون و اتوبوس‌های ولوو/واردکنندگان و پرسنل طراحی شده است.

 5.الزامات فنی:

نحوه‌ی دسترسی: پورتال فروشنده یا تعمیرگاه یا نمایندگی ولوو

ثبت‌نام و رمز عبور: با مدیر نمایندگی تماس بگیرید

مرکز کمک: مرکز کمک DBS (پشتیبانی کسب‌وکار نمایندگی)

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟