آشنایی با سیستم خنک­ کننده ولوو آی سیو

مدل:  FH(4) I-SAVE

سیستم خنک ­کننده/توصیف سیستم

سیستم خنک­ کننده

توضیحات

سیستم خنک­ کننده دمای موتور را کنترل کرده و مانع گرم شدن بیش از حد آن می­ شود. به علاوه، این سیستم قطعات زیر را خنک می­کند.

  • مبدل خنک ­کنندۀ روغن
  • کمپرسور هوا
  • خنک­ کنندۀ EGR
  • مبدل خنک ­کنندۀ روغن گیربکس
  • مخزن DEF
  • بخاری کابین
  • بخاری درجا

سیستم خنک­ کننده، توضیح تصویری

سیستم خنک­ کننده

سیستم خنک­ کننده از مسیرهایی در داخل بلوک موتور (1) و سرسیلندر (8) تشکیل شده است. این سیستم یک پمپ خنک­ کننده (10) برای گردش خنک­ کننده، یک ترموستات (11) برای کنترل دمای خنک ­کننده، یک رادیاتور (13) برای خنک کردن خنک ­کننده، و یک درپوش فشار در منبع انبساط (13) برای کنترل فشار در سیستم دارد.

مادۀ خنک­ کننده توسط پمپ (10) از مبدل خنک­ کنندۀ روغن (6)، بلوک موتور (1) و سرسیلندر (8) جریان پیدا می­ کند.

مادۀ خنک ­کننده از خنک ­کنندۀ روغن (6) به کاور داکت خنک­ کننده (2) جریان پیدا می­کند. از کاور داکت خنک­ کننده (2)، مادۀ خنک­ کننده به سمت کمپرسور هوا (9)، مخزن DEF (3)، بخاری کابین (15)، بای پس بخاری کابین (16)، پیش ­گرمکن (4) و خنک­ کنندۀ روغن گیربکس (7) جریان پیدا می­کند. سپس خنک­ کننده به سمت ورودی پمپ خنک ­کننده (14) برمی­گردد. مقداری از مادۀ خنک­ کننده، بعد از مبدل خنک­ کنندۀ روغن (6) به سمت خنک­ کنندۀ EGR (5) جریان پیدا می­کند و قبل از ترموستات برمی­گردد (11).

اگر دمای خنک کننده به 82 درجۀ سانتیگراد (180 درجۀ فارنهایت) برسد، ترموستات (11) باز می­شود و مادۀ خنک­ کننده از رادیاتور (13) جریان پیدا می­کند تا دمای آن کمتر شود. اگر دمای خنک ­کننده کمتر از 82 درجۀ سانتیگراد (180 درجۀ فارنهایت) باشد، ترموستات (11) بسته می­ماند و مادۀ خنک ­کننده همچنان بدون عبور از رادیاتور (13) گردش پیدا می­کند.

وقتی خنک ­کننده داغ شود، منبسط شده و فشار مازادی را در منبع انبساط (12) به وجود می­آورد. بخشی از مادۀ خنک­ کننده از ترموستات (11) و رادیاتور (13) از خط تقلیل سرعت به منبع انبساط (12) می­رسد و به منیفولد ورودی پمپ مادۀ خنک ­کننده (14) جریان پیدا می­کند.

برای عملکرد مناسب سیستم خنک­ کننده، اجزای زیر باید عملکرد صحیحی داشته باشند:

  • ترموستات باید به درستی باز و بسته شود.
  • درپوش فشار روی منبع انبساط باید فشار صحیحی را حفظ کند.
  • رادیاتور نباید جریان هوای محیطی محدودی داشته باشد.
  • پمپ خنک ­کننده باید عملکرد صحیحی داشته باشد.

پمپ خنک ­کننده

سیستم خنک­ کننده

پمپ خنک­ کننده دارای یک اتصال الکترومغناطیسی است و با تسمه کار می­کند. این اتصال الکترومغناطیسی باعث می­شود تا پمپ خنک­ کننده در دو سرعت کار کند، سرعت نرمال که در آن موتور به خنک سازی بیشتری نیاز دارد و سرعت کمتر، که در آن موتور به خنک سازی کمتری نیاز دارد. پمپ خنک­ کننده با ECM (ماژول کنترل موتور) کنترل می­شود. محفظۀ پمپ خنک­ کننده از جنس آلومینیوم است.

در سرعت پمپ نرمال مادۀ خنک ­کننده، اتصال الکترومغناطیسی فعالسازی می ­شود (که با توان باتری کار می­ کند) و پروانۀ داخل پمپ در سرعت یکسان با قرقرۀ بیرونی می­چرخد. وقتی نیاز به خنک ­کننده کمتر می­شود، اتصال الکترومغناطیسی غیرفعال خواهد شد (تامین ولتاژ برابر صفر است) و عملکرد لغزش مغناطیسی سرعت پروانه را در ارتباط با قرقره کاهش می­دهد. از آنجایی که عملکرد لغزش به صورت مغناطیسی است، قعطات اتصال دچار سایش نمی­ شوند.

پمپ خنک ­کننده دارای سه اندازۀ مختلف قرقره بسته به نوع موتور و ریتاردر است.

کانال­هایی در بخش پشت پمپ خنک ­کننده برای توزیع مادۀ خنک­ کننده وجود دارد. سمت جلویی آن یک پروانۀ پلاستیکی، یک کاسه نمد، یک یاتاقان و قرقره­ای با اتصال الکترومغناطیسی دارد. یاتاقان شفت به صورت مداوم در ترکیب با یاتاقان غلطکی روان­سازی می­شود.

سیستم خنک­ کننده

درزگیر بین پروانه و یاتاقان در پمپ خنک­ کننده با ماده­ای روان­سازی می­ شود که از آن تراوش می­کند. به این دلیل، مادۀ خنک­ کنندۀ باقیمانده و خشک شده در اطراف سوراخ تخلیه جمع می­شود. جمع شدن باقیماندۀ خنک­ کننده امری طبیعی است و به این معنا نیست که پمپ خنک­ کنندۀ موتور باید تعویض شود.

ترموستات

سیستم خنک­ کننده

ترموستات یک سوپاپ از نوع پیستونی است و یک موم سلولی حساس به دما است، که باز و بسته شدن آن را کنترل می­کند. این ترموستات برای نوع بدون ریتاردر به سرسیلندر متصل می­شود و برای نوع دارای ریتاردر، در یک محفظۀ آلومینیومی جداگانه قرار می­گیرد. ترموستات وقتی شروع به باز شدن می­کند که دمای خنک‌کننده به 82 درجۀ سانتیگراد (180 درجۀ فارنهایت) برسد. در 82 درجۀ سانتیگراد (198 درجۀ فارنهایت)، به صورت کامل باز می­ شود و اجازۀ جریان یافتن مادۀ خنک­ کننده به رادیاتور را می­دهد تا دمای خنک­ کننده کمتر شود.

اطلاعات فنی:

     

منبع انبساط

سیستم خنک­ کننده

1- منبع انبساط

2- درپوش فشار

3- درب باک

وقتی دمای خنک­ کننده بیشتر می­شود، حجم خنک­ کننده افزایش پیدا می­کند. با افزایش حجم خنک­ کننده، حجم بیشتری در منبع انبساط جمع می­شود. منبع انبساط دارای علامت­گذاری MIN و MAX است، که سطح خنک­ کننده را نشان می­دهد. درپوش فشار روی منبع انبساط می­تواند فشار ویژه را در سیستم خنک‌کننده حفظ کند. اگر درپوش فشار در جای مناسبی قرار نگیرد، فشار پایین باعث می­شود که مادۀ خنک­ کننده به جوش بیاید و منجر به اضافه حرارت شود. فشار بالا موجب نشتی و آسیب به سیستم خنک­ کننده می­شود.

 رادیاتور

سیستم خنک­ کننده

وقتی خنک­­ کننده در رادیاتور به جریان درمی­آید، رادیاتور حرارت را از خنک­ کننده جذب می­کند. وقتی هوا از رادیاتور جریان پیدا می­کند، حرارت سیستم خنک­ کننده به هوا منتقل می­شود. رادیاتور و خنک­ کنندۀ هوای ورودی نباید جریان هوای محیطی محدودی داشته باشند. جریان هوای محیطی محدود شده سبب انتقال حرارت ناکافی از رادیاتور و از خنک ­کنندۀ هوای ورودی به هوای محیطی می­شود.

فن رادیاتور

سیستم خنک­ کننده

توصیف

این موتور مجهز به یک فن رادیاتور است که دمای موتور و تهویۀ هوا در کابین راننده را تنظیم می­کند.

فن رادیاتور از نوع ویسکوز است (فن لغزشی با توان انتقال روغن سیلیکونی بین موتور و فن) با عملکرد باز و بسته کردن برقی. این فن با سولنوئید باز و بسته می­شود (4)، که سیگنال­ها را با کمک قطعه اتصالی از ECU (واحد کنترل موتور) (6) دریافت می­کند. مزیت این نوع فن آن است که سرعت فن مطابقت بهتری با خنک‌سازی واقعی مورد نیاز دارد.

سرعت فن تحت تاثیر پارامترهای متعددی قرار می­گیرد. در صورت لزوم، برای سیستم­های زیر می­توان سرعت فن بیشتری را با ECU در نظر گرفت.

  • دمای خنک­ کننده
  • سیستم پنوماتیک
  • سیستم AC (تهویۀ هوا)
  • دمای هوای ورودی
  • دمای ECM

نکته: سیستمی که نیازمند بالاترین سرعت است، همیشه در اولویت قرار دارد. ECM سیستم مناسب را در اولویت قرار داده و سرعت فن را تنظیم می­کند.

صفحه محرک به شفت فن متصل شده و همیشه در سرعت مشابه با قرقرۀ فن می­چرخد. محفظۀ اتصال به فن پیچ شده و با کمک یاتاقان­ها روی شفت فن قرار می­گیرد؛ بنابراین آزادانه در ارتباط با شفت می­چرخد.

فن رینگ

سیستم خنک­ کننده

به علاوه، نوع دیگری با خنک ­سازی رینگ فن یکپارچه وجود دارد. هوای گرم از کمپرسور هوا وارد ورودی می­شود (1) و سپس از کانال هوا وارد رینگ فن خواهد شد. هوای خنک شده از خروجی (2) به APM (مدولاتور تولید هوا) منتقل می­شود.

تسمه انتقال

سیستم خنک­ کننده

این موتور دو تسمه محرک پلی-V دارد.

تسمۀ داخلی به فعالسازی کمپرسور تهویۀ هوا (AC) و متناوب­ ساز (A) کمک می­کند. تسمۀ بیرونی فن (F) و پمپ خنک ­کننده (CP) را فعال می­کند. هر دو تسمه دارای کشش ­دهنده­ های تسمۀ اتوماتیک (T) هستند و کشش دهنده ­های تسمه می­توانند کشش روی تسمه را حفظ کنند. به علاوه، یک غلتک آزاد (I) تضمین کنندۀ تماس صحیح بین تسمۀ بیرونی و قرقرۀ پمپ خنک ­کننده است.

خنک ­کنندۀ هوای ورودی

سیستم خنک­ کننده

موتور مجهز به خنک کنندۀ هوای ورودی (خنک­ کنندۀ میانی) از نوع هوا به هوا است. خنک­ کنندۀ هوای ورودی در مقابل رادیاتور قرار دارد و دمای هوای ورودی را به اندازۀ حدود 150 درجۀ سانتیگراد کاهش می­دهد.  دمای کمتر هوای ورودی منجر به احتراق تمیزتر می­شود. در نتیجه، نیتروژن اکسید کمتری تولید می­شود که این یک شرط لازم برای رعایت الزامات انتشار هوای خروجی اگزوز است.

از آنجایی که هوا خنک­ تر است، فشردگی بیشتری هم دارد. یعنی تودۀ هوای بزرگتری وارد موتور می­شود. این به نوبۀ خود به این معناست که سوخت بیشتری تزریق می­شود. بنابراین خروجی موتور افزایش پیدا می­کند.

به علاوه، هوای سرد بار روی پیستون­ها و سوپاپ­ها را کاهش می­دهد.

 برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • کاربر میهمان 1403/11/15
    عالی.. دمتون گرم..
  • کاربر میهمان 1403/11/14
    عالی
  • کاربر میهمان 1403/11/10
    مثل همیشه عالی 👍
  • کاربر میهمان 1403/11/10
    خدا‌قوت‌بسیار‌عالی