اطلاعات یدککشی (Towing Information)
این بولتن خدماتی شامل دستورالعملهای کلی برای یدککشی و بازیابی کامیون است.
در این بخش، روشهای استاندارد برای یدککشی ایمن خودروهای سنگین ولوو،
نقاط مجاز برای اتصال قلاب یدککش، و هشدارهای مربوط به جلوگیری از آسیب به
سیستمهای گیربکس، تعلیق و ترمز توضیح داده میشود.
این دستورالعمل باید همیشه قبل از انجام هرگونه عملیات یدککشی مطالعه و رعایت شود.
یدککشی (Towing)
⚠️ نکته:
در هنگام یدککشی، اگر سیستم برقی خودرو فعال است، کلید اصلی برق (Main Switch) و چراغهای پارکینگ باید روشن باشند.
🚛 توجه ویژه برای خودروهای گازسوز (Natural Gas Vehicles):
🔹 LNG – گاز طبیعی مایع (Liquefied Natural Gas)
• پیش از یدککشی، اطمینان حاصل کنید که نمایشگر تشخیص نشت گاز (Gas Detection Monitor) هیچ نشتی گازی را نشان نمیدهد.
• مراقب ابرهای بخار نزدیک سطح زمین یا تجمع مایع باشید؛ این علائم نشاندهندهی نشت LNG هستند.
⚠️ زاویه مجاز یدککشی:
اگر کامیون بهصورت بلندکردن محور جلو (Front Suspension Lifted) یدک میشود،
زاویهی شیب به سمت عقب نباید بیش از ۱۶ درجه باشد و در صورت وجود چنین زاویهای،
مدت آن نباید از ۴۸ ساعت تجاوز کند؛ زیرا ممکن است باعث نشت گاز طبیعی شود.
⚠️ خطر (DANGER):
1. گاز طبیعی مایع (LNG) در صورت افزایش فشار بیش از ۱۶ بار بهصورت خودکار تخلیه میشود. این گاز قابل اشتعال و خفهکننده است. هرگز اجازه ندهید خودرو در فضای بسته تهویه شود یا نشتی گاز در محیط بسته رخ دهد — گاز طبیعی بالا میرود و میتواند خطرناک باشد.
2. گاز طبیعی بسیار قابل اشتعال است! اگرچه نقطه اشتعال بالایی دارد، اما هرگونه شعله یا جرقه میتواند باعث آتشسوزی و آسیب جدی یا مرگ شود.
3. این گاز فوقالعاده سرد است (حدود منفی ۱۶۰ درجه سانتیگراد) و تماس مستقیم آن با پوست میتواند باعث سوختگی و یخزدگی شدید شود. فقط افراد آموزشدیده مجاز به تعمیر یا نگهداری خودروهای گازسوز هستند.
بالا بردن سیستم تعلیق جلو
دککشی، بالا بردن سیستم تعلیق جلو
نکته: هنگام یدککشی خودرو با قسمت جلوی بالا آمده، قفل فرمان باید باز باشد تا از آسیب به سیستم فرمان جلوگیری شود.
⚠️ هشدار:
وقتی چرخهای محرک هنوز با زمین در تماس هستند، حتماً باید میلگاردان جدا شود تا از آسیب دیدن گیربکس جلوگیری گردد.
🔧 قطع میلگاردان و نکات مربوط به ABS و تعلیق عقب:
• میلگاردان را از محور عقب جدا کرده و بهصورت محکم به شاسی ببندید، یا در صورت نیاز، کل میلگاردان را باز کنید.
🚨 سیستم ABS:
در هنگام یدککشی با تعلیق جلو بالا رفته، کد خطایی در سیستم ABS مربوط به «سیگنال غیرعادی سنسور جلو» ثبت میشود.
این مورد باید در سرویس بعدی بررسی شود و با استفاده از ابزار سرویس، کد خطا حذف گردد.
بالا بردن تعلیق عقب:
وقتی خودرو با تعلیق عقب بالا رفته یدککشی میشود، فرمان باید قفل شود (توسط قفل فرمان یا بستن محکم با تسمه).
🚛 یدککشی با بالا بردن تعلیق عقب
📦 تخلیه بار:
در صورت امکان، پیش از بالا بردن محور عقب، خودرو باید تخلیه شود.
این کار باعث میشود:
• فشار وارد بر محورهای یدککش کاهش یابد.
• تنش روی نقاط اتصال و بلند کردن خودرو کمتر شود.
• خطر آسیب دیدن بار در حین یدککشی به حداقل برسد.
اگر تخلیه در محل ممکن نیست، میتوان خودرو را بهصورت کوتاهمدت تا محل مناسب برای تخلیه یدککشی کرد.
⚙️ حداکثر بار مجاز هنگام بلند کردن یا یدککشی:
جدولی در مستندات فنی ولوو مقدار حداکثر بار مجاز وارد بر قلاب یدککش، محورهای خودرو، تیر عرضی اتصال و نقاط لنگر بازوی گشتاور را مشخص میکند.
(این مقادیر باید طبق دفترچه فنی مدل مربوطه بررسی و رعایت شوند.)
🔩 حداکثر بار مجاز هنگام یدککشی و بلند کردن کامیون (بر اساس دستورالعمل ولوو)
⚠️ توجه:
قلابهای یدککش نصبشده روی خودرو فقط برای یدککشی طراحی شدهاند و نباید برای بلند کردن یا سایر عملیات مکانیکی استفاده شوند.
حداکثر ۲۰۰ میلیمتر از مرکز تیر عرضی
💡 بالا بردن خودرو – نکات کلی
خودرو باید فقط از نقاط مخصوص بلند کردن که در ادامه مشخص شدهاند، بالا برده شود.
همیشه از تجهیزات مناسب بالابر مانند قلابهای مخصوص (Clevises) یا محافظ شاسی (Chassis Guards) استفاده کنید تا از آسیب به قطعات خودرو جلوگیری شود.
اگر عملیات بلند کردن خودرو مطابق توضیحات زیر انجام نمیشود، به بخش FH با ارتفاع شاسی ۸۱۰ میلیمتر مراجعه کنید.
🛠️ بلند کردن خودروهای دارای فنر تخت (Leaf Spring)
برای اطلاعات بیشتر به بخش حداکثر بار مجاز هنگام بلند کردن و یدککشی مراجعه کنید.
تعلیق جلو:
• بالابر را در پشت نقطه اتصال فنر جلو به شاسی یا زیر محور جلو قرار دهید.
محورهای جلوی دوتایی:
• بالابر را زیر محور جلوییتر قرار دهید (طبق توضیح بالا).
• توجه کنید در خودروهایی با محور جلوی دوتایی، برای اینکه چرخهای محور دوم نیز از زمین جدا شوند، باید ارتفاع بلند کردن بیشتر باشد.
• در صورت نیاز، میتوان چرخهای محور جلو را باز کرد تا ارتفاع مورد نیاز برای بلند کردن کاهش یابد.
⚠️ احتیاط:
همیشه هنگام بلند کردن خودرو از تیر اتصال (Cross Member)، از محافظ شاسی (Chassis Guard) استفاده کنید تا از آسیبدیدگی شاسی جلوگیری شود.
نقاط بلند کردن تعلیق جلو (کامیون با فنر تخت):
در قسمت عقب محل اتصال فنر جلو روی شاسی یا زیر محور جلو خودرو را بلند کنید.
تعلیق عقب:
در مرحله اول، خودرو را از زیر تیر اتصال یا میله یدککش (Towing Hitch Cross Member) بلند کنید.
اگر خودرو فاقد این تیر اتصال است، از انتهای شاسیها برای بلند کردن استفاده کنید.
⚠️ احتیاط:
هنگام بلند کردن از تیر اتصال، حتماً از محافظ شاسی (Chassis Guard) استفاده کنید تا از آسیب به شاسی جلوگیری شود
نقاط بلند کردن تعلیق عقب (کامیون با فنر تخت):
برای بلند کردن قسمت عقب، زیر تیر اتصال یدککش (Cross Member) یا نقاط تعیینشده روی شاسی قرار دهید.
🚛 بلند کردن خودرو با سیستم تعلیق بادی (Air Suspension)
• در صورت امکان، سیستم ارتفاع خودکار (Automatic Ride Height) را هنگام یدککشی فعال کنید.
در این حالت، سوییچ را در وضعیت I یا II قرار دهید.
• اگر سیستم در حالت دستی (Manual Ride Height) فعال است، ارتفاع را روی همان ارتفاع رانندگی در حالت خودکار تنظیم کنید.
• در صورتی که سیستم تعلیق بادی فعال نیست، سرعت خودرو نباید از ۱۰ کیلومتر در ساعت تجاوز کند.
⚠️ هشدار:
هنگام بلند کردن خودروی دارای تعلیق بادی، احتمال جدا شدن بادکنکهای بادی (Air Bellows) وجود دارد.
وقتی پس از یدککشی، خودرو را پایین میآورید، هرگز دست خود را زیر بادکنکها نبرید تا آنها را در جای خود قرار دهید.
این کار ممکن است باعث لهشدن و آسیب جدی به دستها شود.
📝 نکته:
هنگام پایین آوردن خودرو تا ارتفاع رانندگی، مطمئن شوید که بادکنکها کاملاً از هوا پر شدهاند.
اگر سیستم ارتفاع خودکار فعال است، خودرو را بهآرامی پایین بیاورید تا زمان کافی برای پر شدن بادکنکها وجود داشته باشد.
❗ هشدار مهم:
اگر بادکنکهای تعلیق بادی (Air Bellows) از جای خود خارج شدند، هرگز با دست آنها را در جای خود هدایت نکنید. این کار میتواند منجر به آسیب شدید دستها شود.
⚙️ تعلیق جلو (Front Suspension)
(به جدول حداکثر بار مجاز هنگام بلند کردن و یدککشی نیز مراجعه کنید.)
• خودرو را از زیر محل اتصال بازوی گشتاور (Torque Stay Anchorage) روی شاسی یا از زیر محور جلو بلند کنید.
• اگر دسترسی به این نقاط ممکن نیست، در صورت وجود، از سیستم باد دستی فنرهای بادی (Manual Air Springs) برای بالا بردن خودرو استفاده کنید.
⸻
🔧 در خودروهای دارای تعلیق بادی خودکار (Automatic Air Suspension):
در صورت نداشتن حالت دستی (Manual Ride Height)،
میتوانید ارتفاع را بهصورت دستی تنظیم کنید:
• مفصل گوی (Ball Joint) اهرم شیر تنظیم ارتفاع (Level Valve Lever) را باز کرده و محور کنترل را بچرخانید تا ارتفاع دلخواه تنظیم شود.
⚠️ نکته بسیار مهم:
هنگامی که خودرو به بیشترین ارتفاع مجاز خود رسید،
بههیچوجه فشار هوای بیشتری به بادکنکها وارد نکنید،
زیرا ممکن است کمکفنرها آسیب ببینند.
🚛 اگر خودرو را از روی شاسی بلند میکنید:
• سوییچ باید در حالت I یا II باشد.
• سیستم تعلیق در حالت Automatic Ride Height قرار گیرد.
• شاسی را تا جایی بالا ببرید که چرخها تقریباً از زمین جدا شوند.
• قبل از ادامه بلند کردن، چند لحظه صبر کنید تا هوای داخل بادکنکها تخلیه شود.
اگر بدون صبر ادامه دهید، کمکفنرها ممکن است صدمه ببینند.
🔹 نقاط بلند کردن محور جلو – کامیون دارای فنر بادی (Air Springs)
🔹 بلند کردن محور عقب – کامیون دارای فنر بادی (Air Suspension Rear Lift)
در کامیونهایی که دارای سیستم تعلیق بادی در محور عقب هستند، هنگام بلند کردن خودرو باید با دقت ویژه عمل کنید:
1. توصیه اصلی:
تا حد امکان از بلند کردن محور عقب کامیونهایی که دارای فنر بادی هستند خودداری کنید، زیرا ممکن است بادکنکهای هوا (Air Bellows) از جای خود خارج شوند.
در صورت نیاز به بلند کردن، ابتدا محور عقب را با تسمه یا بست مناسب به شاسی محکم کنید تا از جدا شدن بادکنکها جلوگیری شود.
در غیر این صورت، تراز کردن مجدد بادکنکها پس از پایین آوردن خودرو زمانبر خواهد بود.
2. نکته مهم:
اگر محور عقب با تسمه یا بست به شاسی بسته شده باشد و سپس خودرو پایین آورده شود،
هنگام فعال شدن سیستم Automatic Ride Height (تنظیم خودکار ارتفاع)، تسمهها پاره خواهند شد.
بنابراین، در این حالت بسیار احتیاط کنید.
3. نقطه مناسب برای بلند کردن:
• در درجه اول از پشتبند اتصال قلاب یدک (Towing Hitch Support Cross Member) برای بلند کردن استفاده کنید.
• اگر کامیون فاقد این قطعه است، از انتهای شاسیها برای بلند کردن کمک بگیرید.
4. در صورت بلند کردن از روی شاسی:
• سوئیچ باید در حالت I یا II باشد.
• سیستم تعلیق باید روی حالت Automatic Ride Height (ارتفاع خودکار) تنظیم شده باشد.
• شاسی را تا جایی بالا ببرید که چرخها تقریباً از زمین جدا شوند، سپس کمی صبر کنید تا هوای داخل بادکنکها تخلیه شود.
• اگر ممکن است، محور عقب را به شاسی ببندید تا بادکنکها در هنگام بالا بردن از جای خود جدا نشوند.
• سپس خودرو را تا ارتفاع مورد نظر بالا ببرید.
⚠️ رعایت این مراحل از آسیب دیدن سیستم فنر بادی و کمکفنرها جلوگیری میکند و عملیات یدککشی یا سرویس بهصورت ایمن انجام میشود.
🔹 نقاط بلند کردن محور عقب در کامیونهای مجهز به فنر بادی (Air Suspension Rear Lifting Points)
مدل FH با ارتفاع شاسی ۸۱۰ میلیمتر
در کامیونهای ولوو FH با ارتفاع شاسی ۸۱۰ میلیمتر، فاصله زیر خودرو معمولاً برای قرار گرفتن بازوی یدککش (Boom) کافی نیست.
در چنین حالتی میتوان از بالشتکهای بادی (Air Bags) برای بالا آوردن خودرو استفاده کرد.
⸻
🧰 مراحل صحیح بلند کردن با بالشتک بادی:
1. قرار دادن بالشتکها:
بالشتکهای بادی را زیر چرخها قرار دهید.
2. اتصال باد فشرده:
شیلنگ هوای فشرده را وصل کرده و بالشتکها را باد کنید تا ارتفاع مناسب برای قرار دادن پدهای بالابر ایجاد شود.
3. قرار دادن پدهای لیفت:
پدهای مخصوص بلند کردن را زیر شاسی خودرو قرار دهید و خودرو را با دستگاه لیفت بالا ببرید.
4. تخلیه و خارج کردن بالشتکها:
پس از بالا بردن کامیون، هوای بالشتکها را تخلیه کرده و آنها را از زیر خودرو خارج کنید.
⸻
⚙️ تنظیم ارتفاع برای یدککشی:
• پس از بلند کردن، ارتفاع خودرو را طوری تنظیم کنید که فاصله بین زمین و لاستیکها حدود ۳۵ میلیمتر باشد.
(این مقدار برای لاستیک با سایز 315/70R 22.5 در نظر گرفته شده است.)
• این فاصله به یدککش اجازه میدهد بازوی خود را بدون برخورد به زیر خودرو قرار دهد.
در صورت بالا بردن بیش از حد، احتمال برخورد قسمت عقب کامیون با زمین یا گیر کردن جلوی تریلر به کشنده وجود دارد.
⸻
✅ حالت سیستم تعلیق:
در تمام مراحل، باکس کنترل سیستم باید روی حالت Automatic Ride Height (ارتفاع خودکار) تنظیم شده باشد تا سطح تعلیق بهصورت یکنواخت تنظیم شود و از آسیب احتمالی جلوگیری گردد.
[11:10, 10/12/2025] My Heart: 🔹 یدککشی کامیون و بلند کردن با بالشتک بادی (Air Bags)
⸻
⚠️ هشدار مهم:
• در هنگام یدککشی، فرمان کامیون بدون کارکرد موتور، فاقد کمک هیدرولیکی (Servo Effect) است.
• ترمز دستی باید آزاد شود.
برای آزاد کردن مکانیکی ترمز دستی، به بخش Parking brake — mechanical release مراجعه کنید.
⸻
🚛 نحوه یدککشی صحیح:
• همیشه برای یدککشی از قلاب مخصوص یدک کامیون (Towing Hook) استفاده کنید.
• اگر کامیون فقط یک قلاب یدک دارد، میتواند نیروی معادل وزن کل کامیون را از روبهرو تحمل کند.
• اگر کامیون دارای دو قلاب یدک باشد، هر قلاب مجاز است نصف وزن کل کامیون را از روبهرو تحمل کند.
⸻
⚠️ هشدار ایمنی:
قلابهای یدککشی فقط برای یدککشی طراحی شدهاند.
استفاده نادرست یا وارد کردن نیروی بیش از ظرفیت طراحیشده میتواند باعث آسیب شدید یا خطر جانی شود.
⸻
🧩 توجه ویژه برای مدلهای قدیمیتر (FL6 و FS7):
در برخی مدلهای قدیمی، قلاب یدک از یک پین اتصال و ضامن قفل (Coupling Bolt and Lock Pin) تشکیل شده است.
این نوع طراحی کاملاً ایمن نیست و در موارد خاص ممکن است پین از محل خود خارج شود.
بنابراین، در هنگام یدککشی با این نوع قلاب، بیشترین دقت و احتیاط لازم است.
[11:10, 10/12/2025] My Heart: 🔹 قلابهای یدککشی جلوی کامیون (Front Towing Hooks)
قلابهای یدککشی جلو (Front Towing Hooks)
یدککشی به سمت عقب (Towing Backwards)
در هنگام یدککشیدن کامیون به سمت عقب، باید نقطه اتصال مناسب انتخاب شود تا از آسیب به سیستم تعلیق یا شاسی جلوگیری گردد.
⚙️ روش صحیح:
• یدککشی را از نقطه اتصال فنر عقب (Rear Spring Anchorage) یا از قلاب یدککشی تریلر (Trailer Hitch Hook) انجام دهید.
• قبل از شروع عملیات، از سالم بودن نقاط اتصال و عدم وجود ترک یا زنگزدگی اطمینان حاصل کنید.
📏 یادآوری:
برای جلوگیری از آسیب احتمالی به قطعات شاسی یا تعلیق، به بخش “حداکثر بار مجاز در هنگام بلند کردن و یدککشی (Max. Loading During Lifting and Towing)” مراجعه کنید و از مقادیر استاندارد تجاوز نکنید.
یدککشی از پهلو (Towing Sideways)
🚛 نحوه صحیح یدککشی از عقب:
در هنگام یدککشیدن به سمت عقب، از نقطه اتصال فنر عقب (Rear Spring Anchorage) یا قلاب یدککشی تریلر (Trailer Hitch Hook) استفاده کنید.
⚙️ یدککشی از پهلو (Sideways Towing):
در زمان یدککشیدن از پهلو، حتماً نقطه اتصال نزدیک به محل اتصال محور را انتخاب کنید، مانند:
• نقطه اتصال فنر (Spring Anchorage)
• نقطه اتصال بازوی گشتاور (Torque Stay Anchorage)
❗ هشدار:
در غیر این صورت، فشار و نیروی زیاد ممکن است باعث خمشدن یا تغییر شکل شاسی شود.
⚠️ احتیاط:
به هیچ عنوان از میل تعادل (Anti-Roll Bar) یا بازوی گشتاور (Torque Stay) برای یدککشی استفاده نکنید، زیرا این قطعات برای تحمل نیروی جانبی طراحی نشدهاند و ممکن است آسیب ببینند.
🚛 پر کردن هوای سیستم هنگام یدککشی
برای اطمینان از عملکرد صحیح ترمزها در زمان یدککشی:
✅ حتماً شیلنگ هوا را به کامیون یدکشونده متصل کنید تا:
• ترمز پارک آزاد شود.
• در طول مسیر بهدلیل نشتی هوا، ترمز پارک بهصورت خودکار فعال نشود.
⚙️ نکات مهم:
• بعضی از کامیونها، ترمز پارکشان به چرخهای جلو متصل است.
• کامیونهایی که تعلیق بادی (Air Suspension) دارند، برای حرکت نیاز به تغذیه دائمی هوای فشرده دارند.
🔹 ابتدا شیلنگ هوا را به سوپاپ پرکن اصلی (Filling Nipple) کامیون متصل کنید.
🔹 اگر این مسیر عمل نکرد، میتوانید شیلنگ را به سوپاپ باد تایر وصل کنید.
🔹 در شرایط اضطراری، میتوانید هوای لازم را از یکی از تایرها تأمین کنید — اما توجه داشته باشید که فشار هوای تایر باید بیش از ۷ بار (۷۰۰ کیلوپاسکال) باشد.
⚠️ رعایت این موارد از قفل شدن ترمزها و آسیب به سیستم هوای کامیون جلوگیری میکند.
🚛 محل اتصال باد در کامیونهای FH جدید و نکات ایمنی هنگام بادگیری
🔹 در مدلهای جدید FH ولوو، سوپاپ پرکن باد (Filling Nipple) روی خشککن هوای سیستم (Air Drier) قرار دارد.
⚠️ توجه:
اگر از سوپاپ باد تایر برای پر کردن سیستم استفاده کنید،
• ترمز پایی (Foot Brake) و سیستم تعلیق بادی (Air Suspension) عمل نخواهند کرد.
• در این حالت فقط میتوانید در مواقع اضطراری با دسته ترمز پارک دستی کامیون را متوقف کنید.
اما برای آزاد کردن مجدد ترمز پارک، باید دوباره هوای سیستم را پر کنید.
📍 در کامیونهای FH، محل دقیق سوپاپ باد تایر و سوپاپ پرکن اصلی در تصویر راهنما مشخص شده است.
در سایر مدلها، سوپاپ باد تایر در کنار دسته ترمز پارک دستی قرار دارد.
🚨 هشدار:
قبل از وارد کردن باد به سیستم، حتماً چرخها را با گوه (چاک چرخ) مهار کنید یا ترمز پارک را بکشید.
در غیر این صورت، با وارد شدن فشار هوا، ممکن است کامیون بهطور ناگهانی حرکت کند و حادثه ایجاد شود.
🛠️ آزاد کردن ترمز پارک بهصورت مکانیکی در کامیونهای ولوو FH
در صورتیکه هوای فشرده (Compressed Air) در دسترس نباشد، میتوان ترمز پارک را بهصورت دستی و مکانیکی آزاد کرد.
📍 در بعضی از کامیونها، سیلندر ترمز پارک روی دو محور نصب شده است.
همچنین در مدلهای قدیمی FH و کامیونهایی که سوپاپ پرکن تایر دارند، این سوپاپها در کنار باکس باتری قرار گرفتهاند.
⚠️ هشدار مهم:
قبل از هر اقدامی، حتماً چرخها را با گوه (چاک چرخ) مهار کنید تا کامیون حرکت نکند.
زیرا برای انجام این کار باید زیر کامیون قرار بگیرید و هرگونه حرکت میتواند خطرناک باشد.
🔧 مراحل آزاد کردن دستی ترمز پارک:
1. درپوش (Cap) پشت سیلندر ترمز پارک را بردارید.
2. با استفاده از آچار مخصوص موجود در جعبه ابزار، پیچ را باز کنید تا ترمز آزاد شود.
3. اگر طراحی سیلندر دارای خار فنری (Split Pin) است، آن را جدا نکنید.
پیچ و مهره را با هم باز کنید.
4. از بکس یا ابزار ضربهای استفاده نکنید.
✅ پس از پایان عملیات یدککشی:
• پیچ را مجدداً در جای خود ببندید.
• درپوش محافظ را سر جای خود قرار دهید تا از نفوذ گرد و خاک و رطوبت جلوگیری شود.
🚛 این روش مخصوص مواقع اضطراری است و باید پس از رسیدن به تعمیرگاه، سیستم ترمز بررسی و مجدداً هواگیری شود.
🛠️ آزاد کردن دستی ترمز پارک در سیستم دیسکی (Volvo FH/FM)
در کامیونهای جدید ولوو با ترمز دیسکی، سیلندر ترمز پارک دارای مکانیزم آزادسازی جدیدی است که باعث میشود پیچ آزادسازی (Release Bolt) از سیلندر بیرون نیاید.
🔧 نحوه عملکرد و آزادسازی دستی:
هنگامی که شروع به آزاد کردن ترمز پارک بهصورت دستی میکنید:
• یک درپوش پلاستیکی قرمز رنگ از مرکز مهره بیرون میآید.
• پس از حدود ۳ دور چرخاندن مهره، این درپوش کاملاً بیرون میآید.
• برای فشردهسازی کامل فنر ترمز پارک، حدود ۴۵ دور چرخاندن کامل لازم است.
• زمانیکه ترمز پارک دوباره فعال شد (فنر آزاد شد)، درپوش قرمز به داخل مهره بازمیگردد.
⚙️ نکته مهم:
هنگامی که هوای فشرده در مدار ترمز پارک وجود دارد، بهتر است ابتدا با پر کردن مخزن هوای ترمز پارک، ترمز را آزاد کنید تا نیازی به چرخاندن زیاد مهره نباشد.
استفاده از روش دستی فقط در مواقع اضطراری و نبود هوای فشرده مجاز است.
⚠️ هشدار (Caution):
هرگز از بکس یا ابزار بادی/ضربهای برای باز یا بستن مهره آزادسازی ترمز پارک استفاده نکنید.
حداکثر گشتاور مجاز برای چرخاندن این مهره ۷۵ نیوتنمتر (Nm) است.
✅ نکته فنی:
این طراحی جدید باعث افزایش ایمنی و کاهش احتمال آسیب به مکانیزم فنر ترمز پارک شده است و در صورت استفاده صحیح، نیازی به باز کردن کامل سیلندر وجود ندارد.
🔋 کمکاستارت و نکات ایمنی سیستم ترمز در زمستان — Volvo FH/FM
❄️ ترمزها در فصل زمستان
در هوای بسیار سرد، ممکن است درون یکی از شیرهای ترمز یخزدگی یا انسداد (Ice Plug) ایجاد شود.
برای رفع این مشکل:
• بهترین روش گرم کردن با استفاده از گاز اگزوز کامیون دیگر است.
• به هیچ عنوان از شعله مستقیم (مثل مشعل یا فندک) استفاده نکنید، چون
شلنگهای پلاستیکی و اورینگهای لاستیکی سیستم ترمز بیش از ۸۰ درجه سانتیگراد را تحمل نمیکنند و ممکن است آسیب ببینند.
⚡ کمکاستارت (Jump Start)
اگر باتری کامیون به هر دلیل تخلیه شده باشد، میتوانید با استفاده از باتری یک کامیون دیگر موتور را روشن کنید.
اما برای جلوگیری از خطر انفجار یا آسیب، باید مراحل زیر با دقت انجام شود 👇
⚠️ هشدار (Warning):
• باتریها، مخصوصاً در زمان شارژ یا استارت، گاز هیدروژن و اکسیژن آزاد میکنند که بسیار قابل اشتعال و انفجاری است.
• اتصال نادرست کابلها میتواند جرقه ایجاد کند و باعث انفجار و آسیب شدید شود.
• درون باتری اسید سولفوریک وجود دارد که در تماس با پوست یا چشم سوختگی شیمیایی ایجاد میکند.
• اگر اسید با پوست یا لباس تماس پیدا کرد، فوراً با آب فراوان بشویید.
• در صورت تماس با چشم، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
⚠️ احتیاط (Caution):
• اسید باتری مادهای خورنده و سمی است، بنابراین باتری باید همیشه بهصورت ایمن و زیستمحیطی جابجا و نگهداری شود.
🔧 نحوه انجام صحیح کمکاستارت:
1. سوئیچ هر دو کامیون باید در حالت ۰ (خاموش) باشد.
2. مطمئن شوید کامیون کمککننده (A) دارای سیستم ۲۴ ولت است.
3. دو خودرو نباید با یکدیگر تماس فیزیکی داشته باشند.
4. سپس کابلهای کمکی را طبق دستورالعمل استاندارد ابتدا به قطب مثبت (+) و بعد به منفی (−) متصل کنید.
✅ یادآوری:
رعایت ترتیب اتصال و نکات ایمنی در زمان کمکاستارت، از بروز آتشسوزی، انفجار باتری و آسیب به سیستم الکتریکی کامیون جلوگیری میکند.
🔋 کمکاستارت ایمن بین دو کامیون (Volvo FH/FM)
🚛 مشخصات کامیونها:
• A: کامیونی که کمکاستارت میدهد
• B: کامیونی که باتری آن ضعیف یا خالی شده است
⚙️ مراحل انجام کمکاستارت بهصورت صحیح:
1. کابل قرمز (مثبت) را بین پایه مثبت دو باتری (۱) متصل کنید.
2. یکی از گیرههای کابل مشکی (منفی) را به پایه منفی کامیون A (۲) وصل کنید.
3. گیره دیگر کابل مشکی را به نقطه اتصال بدنه (ارت) در فاصلهای کوتاه از باتری کامیون B وصل کنید (۳).
❗ هرگز کابل منفی را مستقیماً به قطب منفی باتری B وصل نکنید، چون احتمال ایجاد جرقه وجود دارد.
4. موتور کامیون A را روشن کنید و حدود ۱ دقیقه با دور موتور حدود ۱۰۰۰ rpm کار کند تا جریان کافی منتقل شود.
5. حالا موتور کامیون B را روشن کنید.
⚠️ هشدار مهم (Warning):
• حتماً مطمئن شوید گیرههای کابلها محکم متصل شدهاند تا از ایجاد جرقه جلوگیری شود.
• هنگام استارت زدن، هیچوقت بالای باتری خم نشوید.
• پس از روشن شدن موتور، کابلها را به ترتیب معکوس اتصال جدا کنید:
1. ابتدا کابل مشکی (منفی)
2. سپس کابل قرمز (مثبت)
✅ نکته ایمنی:
اگر در هنگام استارت صدای غیرعادی یا جرقه مشاهده شد، فوراً عمل را متوقف کنید و اتصالات را بررسی کنید. رعایت ترتیب اتصال، خطر انفجار باتری و آسیب به سیستم برق کامیون را به صفر میرساند.