خنک‌کننده داخلی (رادیاتور اینتر کولر )

 

موتورهای قدرتمند  امروز به  سیستم خنک کننده ی هوای  پیشرفته  نیاز دارند. بنابراین بسیار مهم است که سیستم به خوبی سرهم بندی و تنظیم شده باشد . وظیفه ی خنک کننده ی داخلی ،خنک کردن هوای ورودی موتور ،برای  رسیدن به حداکثر توان و میزان نشت بهینه ی موتور است . دمای عملیاتی صحیح برای رسیدن به بهترین عملکرد ضروری است واثر قابل توجهی برصرفه ی اقتصادی دستگاه دارد.

 

 

توضیحات فنی

خنک کننده ی داخلی ، بخش مهمی از سیستم خنک کننده ی هوا است . وظیفه ی این قطعه ، خنک کردن هوای موتور بعد از عبور از شارژر توربو و قبل از ورود به موتور است. این فرایند خنک کردن با استفاده از هوای محیط انجام می شود . سیستم خنک کننده الزامات فنی زیادی دارد ،چون باید 750 لیتر هوا را در ثانیه خنک کند .

هوایی که از شارژر توربو می آید فشرده و گرم است  بنابراین محیط عملیاتی خنک کننده ی داخلی باید در برابر بازه ی وسیع دمایی 50 - تا  230 و فشار 3/5 بار مقاوم باشد.

علاوه بر این به دلیل اینکه این قطعه در جلوی کامیون قرار دارد ، در معرض نوسانات هوا و ورود گرد و غبار است . بنابراین باید خواص مکانیکی خوبی داشته باشد.

خنک کننده ی داخلی از آلومینیوم ساخته شده است . این باعث می شود قطعه وزن کم ، مقاومت بالا و طول عمر زیادی داشته باشد.

 

تفاوت

اگر خنک کننده خوب کار نکند یا به عبارتی اگر نشتی هوا وجود داشته باشد

* توان موتور کاهش پیدا می کند

* نشت گاز بسیار زیاد است

* مصرف ادبلو افزایش پیدا می کند

* فرسودگی اجزاء موتور ، به عنوان مثال شارژر توربو

ولوو تلاش بسیاری برای کاهش خطر نشت انجام داده است تا ازاین اتفاقات پیشگیری شود

خنک کننده ی داخلی در کنار رادیاتور یک پکیج خنک کننده را تشکیل می دهد. از آنجا که این پکیج در جلوی کامیون قرار می گیرد ،در معرض سطوح بالای نوسان قرار دارد. به این دلیل اندازه ها در طراحی و ساخت به نحوی تنظیم شده اند که قطعه در برابر نوسانات مقاوم باشد . دو نقطه ی اتصال پایه در اطراف قطعه وجود دارد:بالا و پایین . این پایه ها به صورت اختصاصی طراحی و آزمایش شده اند تا در برابر نیروها و نوسانات شدند مقاوم باشند

مشخصات سختی پایه ها به نحوی بهینه شده است که بیشترین طول عمر تضمین شود . این برای پیشگیری از ترک خوردن خنک کننده است که باعث هوا می شود

ایراد اصلی که معمولا در خنک کننده پیش می آید کشیدگی گرمایی است که منجر به ترک خوردن و نشت هوا می شود . ولوو یک روش نصب منحصر به فرد برای کامیون های جدید در نظر گرفته است که پیچ ها دربالا و گیره ها در پایین قرار می گیرند که باعث می شود خنک کننده در راستای افقی منبسط شود  به این ترتیب خطر ترک خوردن بر اثرفرسودگی گرمایی و نشت هوا کاهش پیدا می کند

برای خنک کننده از یک گیره ی وی شکل فلزی مخصوص استفاده می شود که توسط ولوو طراحی شده و نیروی گیره ی صحیح را فراهم می کند . گیره در هر دو سمت ، شلنگ لاستیکی را به خنک کننده متصل می کند . نکته ای که طراحی را منحصر به فرد می کند ، قفل مکانیکی مفصل است ، بنابراین شلنگ گشاد نمی شود. شلنگ گشاد باعث کاهش گشتاور موتور و کاهش زمان فعال می شود.

خنک کننده و شارژر توربو به همراه موتور به عنوان یک سیستم کامل ساخته شده است تا میان کنش لازم میان آنها برفرار باشد . دمای مناسب هوا می تواند باعث افزایش قابل توجه در مصرف سوخت شود . به عنوان مثال 10 اختلاف دما می تواند منجر به 0/7 درصد افزایش مصرف سوخت شود . خنک کننده از یک آلیاژ مخصوص آلومینیوم ساخته شده که وزن کم ،مقاومت زیاد و طول عمر طولانی دارد. مخزن های بالایی و پایینی به محفظه ی پکیج جوش داده شده اند و تمام خنک کننده هابرای پیدا شدن نشتی ها تحت آزمایش فشار قرار گرفته اند . جوش آلومینیوم بسیار پیچیده است . بنابراین برای اطمینان از کیفیت ، تمام جوش ها به وسیله ی روبوت انجام شده اند.

در تحلیل رقبا مشاهده شد که بعضی از آنها از جوش دستی استفاده می کنند که باعث افزایش احتمال نشت می شود.

فرآیندهای ارزیابی جامع

هم خنک کننده و هم کل سیستم ، تحت آزمایش های جامع قرار می گیرند . به عنوان تولید کننده ی کامیون های کامل ، ما باید عملکرد سیستم هوا را در محیط واقعی بسنجیم . آزمایش هم در سطح قطعه در طرف تامین کننده ی قطعات و هم در زمان ساخت آزمایشگاه های ما انجام می شود . در نهایت ، آزمایش های میدانی بر روی کامیون های کامل توسط مشتریان در سراسردنیا در شرایط دشوار جاده و آب و هوا انجام می شود . این باعث می شود از مقاومت خنک کننده در برابر شرایط مختلف عملیاتی از صحرای سوزان تا برف سیبری مطمئن شویم. 

 قطعات یدکی ولوو

خنک کننده به عنوان قطعه ی یدکی ولوو در دسترس است.

سرویس

مراقبت از خنک کننده اهمیت زیادی دارد. با بازرسی منظم از به وجود آمدن مشکلات جلوگیری کنید. این به عنوان یکی از سرویس های اصلی ولوو در راهنما آمده است و بخشی از عملیات سرویس سالانه است. علاوه بر این سرویس هایی وجود دارد که می تواند عملکرد صحیح خنک کننده را تضمین کند: برای مثال، دستورالعمل هایی برای آزمایش فشار برای پیدا کردن نشتی ها وجود دارد. 

قطعات اضافی پیشنهادی

در هنگام تعویض خنک کننده، از تعویض گیره های موجود در ساختار هم اطمینان حاصل کنید.

جهت خرید محصولات ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟