TPM

 

نظارت بر باد لاستیک

سیستم نظارت بر باد لاستیک (TPM) سیستمی است که چه در هنگام رانندگی و چه در هنگام سکون، باد لاستیک‌های کامیون را تحت نظارت قرار می‌دهد. اگر لاستیک دچار پنچری و کاهش فشار باد باشد، هشدار صوتی ایجاد می‌شود و پیامی روی صفحه نمایشگر راننده ظاهر می‌شود. در منوی نمایشگر در بخش اطلاعات راننده ، باد فعلی تمامی لاستیک‌ها به نمایش گذاشته می‌شوند.

هنگامی که باد لاستیک در سطح مناسبی تنظیم شده باشد، هزینه‌ی سوخت مصرفی کاهش یافته و فرسودگی لاستیک به پایین‌ترین حد می‌رسد.

 

نمای کُلی

یک سنسور TPM روی هر لاستیک نصب می‌شود که توسط سیستم کُلی مورد نظارت قرار می‌گیرد. این سنسور TPM اطلاعات صحیحی از فشار و دمای باد لاستیک را به سیستم کنترل مرکزی کامیون ارسال می‌کند. بعد از روشن شدن کامیون، 30 ثانیه طول می‌کشد تا اطلاعات باد لاستیک روی صفحه نمایشگر به نمایش گذاشته شوند.

 

 

هشدار سیستم چه زمانی فعال می‌شود؟

سیستم TPM در موارد زیر هشداری را صادر می‌کند :

  • هنگامی که باد لاستیک به کندی یا با سرعت زیاد در حال خالی شدن باشد.
  • هنگامی که شارژ باتری تخلیه شده و زمان تعویض سنسور TPM فرا رسیده باشد.
  • هنگامی که با فشار بیش از حد، فشار کمتر از حد عادی، فشار خیلی کمتر از حد عادی روبرو باشیم.

امکان تنظیم "فشار مرجع" و "سطوح فشار حاوی هشدار" وجود دارد.

 

تریلی‌های مجهز به TPM

سیستم TPM کامیون بطور خودکار قادر است تا فشار باد لاستیک دو تریلی متصل را نشان بدهد. لازم است این تریلی‌ها مطابق استاندارد ISO11992 به سیستم نظارت بر فشار باد لاستیک مجهز شده باشند.

هنگامی که تریلی با سنسورهای TPM به کامیون متصل می‌شود، وضعیت فعلی تریلی نیز در صفحه نمایشگر اطلاعات راننده به نمایش گذاشته می‌شود.  فعال شدن اطلاعات باد لاستیک‌های تریلی، برای سیستم‌های مختلف تفاوت دارد و ممکن است تا 15 دقیقه هم طول بکشد.

 

تعویض سنسور TPM

در صورتی که سنسورهای TPM بین مکان‌های مختلف یا لاستیک‌های مجهز به سنسور TPM جابه جا شوند، برای اینکه سیستم متوجه شود کدام سنسور روی کدام لاستیک نصب شده است به هماهنگ سازی مکانی نیاز داریم. این هماهنگ سازی مکانی در منوی "مکان سنسور" قابل دسترسی است.

 

تعویض لاستیک‌ها

هنگامی که درصدد تعویض لاستیک‌ها هستیم، لازم است سنسور TPM را مجدداً روی لاستیک جدید نصب نماییم. بدین ترتیب اطلاعات ارائه شده در نمایشگر راننده از اعتبار لازم برخوردار می‌شوند. اگر سنسور TPM بر روی لاستیک دیگری قرار بگیرد، یا لاستیک‌ها جابه جا شوند ، اطلاعات ارائه شده در صفحه نمایشگر راننده اعتبار خود را از دست می‌دهند.

 

نکته

در هنگام تعویض تنها یک سنسور TPM، سیستم موقعیت سنسور TPM جدید را بطور خودکار مشخص می‌کند.برای فعالسازی قابلیت هماهنگی مکانی، لازم است سوئیچ کامیون یکبار خاموش و روشن شود. تعیین موقعیت سنسور جدید از سوی سیستم ، تقریباً 6 دقیقه بطول می‌انجامد (در طول رانندگی).

 

تنظیمات

شما می‌توانید با دکمه‌ی وسط از مجموعه دکمه‌های کنترلی فرمان، داخل منو بالا و پایین بروید. با فشردن دکمه، انتخاب صورت گرفته را تأیید کنید.

 

 

 

 

منوی موقعیت سنسور

 

 

سنسور TPM را از دریچه جدا کنید

 

منوی موقعیت سنسور ، نشان می‌دهد که کدام سنسور TPM بر روی کدام لاستیک نصب شده است. تعیین موقعیت به صورت زیر انجام می‌شود :

  1. سنسور TPM را از دریچه‌های روی لاستیک جدا کنید تا در موقعیت مناسب قرار بگیرد.
  2. دو دقیقه منتظر بمانید.
  3. موقعیت سنسور را از صفحه‌ی نمایش اطلاعات راننده انتخاب کنید. کامیون بطور پیش فرض لاستیک جلو چپ را انتخاب می‌کند. اگر خواهان انتخاب لاستیک دیگری هستید، کافی است روی گزینه مربوطه قرار بگیرید.
  4. با برقراری اتصال لاستیک منتخب به سنسور TPM ، گزینه مدنظر را تأیید کنید. تأیید موقعیت جدید بوسیله چراغ هشدار خطر و قرار گرفتن نشانگر روی لاستیک بعدی از داخل صفحه‌ی نمایشگر اطلاعات راننده انجام می‌شود.

 

مراحل سه و چهار را تکرار کنید تا زمانی که تمامی سنسورها در موقعیت مناسب قرار گرفته و به دریچه‌ها متصل شوند.

با توجه به اطلاعات منوی "وضعیت TPM"، وضعیت تمامی سنسورهای TPM را بررسی کنید.

 

منوی اتصال بصورت دستی

از این قابلیت استفاده نشده است.

 

منوی تنظیمات

صرفاً بعد از مشورت با تعمیرگاه مجاز از این گزینه استفاده نمایید. از این منو برای تنظیم تعداد محورهای کامیون استفاده می‌شود.

اگر از این ابزار بدرستی استفاده نشود، ممکن است به نصب مجدد کُل سیستم نیاز باشد تا محورهای حذف شده مجدداً در دسترس باشند.

 

منوی فشار مرجع

امکان تنظیم فشار مرجع ، برای لاستیک‌های قرار گرفته روی هر محور کامیون وجود دارد. مقادیر اعداد صحیح و اعشاری بطور جداگانه تنظیم می‌شوند. فشار اصلی در داخل پرانتز در گوشه‌ی بالا و راست صفحه نمایش قرار می‌گیرد.

 

منوی سطوح هشدار

پارامترهای سطوح هشدار ، بصورت درصدی از باد مرجع لاستیک نمایش داده شده و براحتی قابل تنظیم هستند.

مقادیر قابل تنظیم عبارتند از فشار لاستیک زیاد، فشار لاستیک کم ، و فشار لاستیک خیلی کم

 

منوی TPM

 

 

منوی وضعیت کُلی TPM

در این منو اطلاعات کُلی از فشار باد لاستیک‌ها ارائه می‌شوند. در صورتی که تریلی با سنسورهای TPM مجاز به کامیون وصل شده باشد، فشار باد لاستیک‌های تریلی نیز مشخص می‌شود.

 

منوی اطلاعات محور TPM

این منو فشار لاستیک روی هر محور کامیون را نشان می‌دهد. با حرکت بین محورها، فشار صحیح لاستیک‌ها را مشاهده کنید. فشار مرجع در گوشه بالا و سمت راست مشخص است.

 

منوی وضعیت باتری TPM

در منوی مربوطه از صفحه نمایش راننده، می‌توان اطلاعات باتری سنسورهای TPM را مشاهده نمود. وقتی شارژ باتری تمام می‌شود ، ارتباط کامیون با سنسور قطع شده و پیام "تعویض سنسور TPM" روی نمایشگر ظاهر می‌شود.

طول عمر مفید باتری‌ها تقریباً 5 سال است.

نمایش وضعیت باتری در صفحه نمایش راننده

 

علایم

 

 

 

در صورت خرابی سیستم

کامیون سیستم TPM و وضعیت سنسور را شناسایی می‌کند. اگر خطایی شناسایی شود، اطلاع رسانی از طریق صفحه نمایشگر راننده صورت می‌گیرد. سنسور معیوب TPM باید تعویض شود. در صورت بروز پیام خطا، برای رفع مشکل به تعمیرگاه مراجعه کنید. شما قادر هستید بدون سیستم TPM به سفرتان ادامه بدهید.

در صورت ایجاد خطای درونی در سیستم TPM ، برای رفع خطا و جایگزینی سنسور TPM به تعمیرگاه مجاز ولوو مراجعه نمایید.

 

برای خرید لوازم یدکی ولوو کلیک کنید

برای خرید کالاها و هدیه تزئینی ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟
دیدگاه ها
  • 1402/04/01
    سلام ممنون بابت اطلاعات خوبتون واقعا چیز خوبی برای ازبین نرفتن لاستیک کاش میشد اینحا ازش استفاده کنیم
  • کاربر میهمان 1401/05/29
    ممنون از اطلاعات مفیدتون
  • کاربر میهمان 1401/01/24
    سلام باطری رو چطور عوض کنیم؟
  • کاربر میهمان 1401/01/24
    بسیار عالی است لاستیک گران شده دیگه از بین نمی رود
  • کاربر میهمان 1401/01/24
    بسیار عالی است لاستیک گران شده دیگه از بین نمی رود
  • کاربر میهمان 1401/01/24
    بسیار عالی است لاستیک گران شده دیگه از بین نمی رود
  • 1401/01/24
    ما کجا و اونا کجا
  • کاربر میهمان 1401/01/22
    بسیار عالی و کاربردی جهت بالا بردن اطلاعات ممنون
  • کاربر میهمان 1401/01/22
    بسيار عالي
  • کاربر میهمان 1401/01/22
    بسیار عالی