گاز طبیعی مایع (LNG) و گاز بایو

 

 

 

در دنیایی که تقاضا برای انرژی جایگزین و پاکیزه رو به افزایش است یکی از راه حل های موجود گاز طبیعی و گاز بایو میباشد گاز طبیعی یکی از اصلی ترین منابع انرژی جهان است که رشد سریعی داشته و پاکیزه ترین سوخت فسیلی میباشد که در حال حاضر سوخته میشود این گاز را میتوان در مخازن گازی زیر زمینی در تمام نقاط جهان پیدا کرد و ذخایر گاز نسبت به ذخایر نفتی بسیار بیشتر میباشد.

گاز طبیعی عمدتا از متان تشکیل شده ولی مقدار کمی اتان پروپان بوتان و مواد غیر قابل اشتعال هم دارد .

زمانی که گاز را به سوختی مثل LNG تبدیل میکنند ناخالصی ها از آن برداشته میشود و برای کاربرد های دیگری مثل کود یا محصولات پلاستیکی از آنها استفاده میشود .

گاز طبیعیه خالص سازی شده را تا دمای منفی 161 درجه سرد میکنند.

 

با سرد کردن گاز جزییات آن تغییر میکند که نتیجه اش LNG گاز طبیعی مایع میباشد یک مایع شفاف و بی رنگ و غیر سمی

LNG در قیاس با سایر سوخت های فسیلی مزایای بیشتری دارد میزان آلایندگی CO2 کمتری دارد بعد از مایع کردن اندازه آن تا 600 برابر کاهش می یابد .

مثل این میماند که از یک توپ والیبال به توپ پینگ پونگ تبدیل بشود از نظر ذخیره کردن و حمل و نقلش بسیار به صرفه تر است و امروزه LNG بوسیله مخازن مخصوصی که طراحی شدند به تمام نقاط دنیا ارسال میشود.

در جایگاه سوخت LNG اینکه گاز در سرد ترین دمای ممکن باشد بسیار مهم است گاز هر چه سرد تر باشد مقدار بیشتری را میتوان در باک ماشین وارد کرد گاز LNG معمولا در مخازن ایزوله کرایوژنیک نگهداری میشود در حال حاضر در دمای منفی 130 تا 140 درجه سلسیوس و فشار 5 تا 8بار نگهداری میشود ولی در آینده ولوو و تامین کنندگان LNG قصد دارند در شرایط دمایی منفی 145 و فشار 3تا 4 بار نگه داریش کنند .

LNG در مقیاس کیلو فروخته میشود نه لیتر از نظر تامین انرژی هر یک لیتر دیزل برابر است با 0.72 کیلوگرم LNG

این یعنی برای اینکه با یک ولوو FH مسافت 100کیلومتر را بروید به 20 کیلوگرم LNG نیاز دارید.

وقتی بحث  LNG میشود محتویات تشکیل دهنده انرژی اهمیت بالایی دارند این نمودار براساس ضریب WOBBE به دست آمده و در هر جایگاه سوخت مقدارش ممکن است تفاوت داشته باشد موتور های ولوو با هر کیفیتی از LNG کار میکنند ولی به عنوان مشتری توصیه میشود ضریب WOBBE جایگاه سوختی که میروید را بررسی کنید

پر کردن باک با LNG به اندازه سوخت دیزل وقت میگیرد اگر یک مخزن بزرگ ولوو را پر کنید تا 1000کیلومتر میتوانید بروید و در قیاس با کامیون های دیزلی مصرف سوختش کمتر است .

اگر اثر CO2 را در گاز طبیعی بررسی کنید 20 درصد کمتر است

در بایو گاز 100 درصد کمتر است در پایان کامیون گازی جدیدی که ولوو ارائه میدهد این امکان را فراهم کرده که آلایندگی که در اثر حمل و نقل بار سنگین وجود دارد به میزان چشمگیری پیدا کند

 

برای خرید لوازم سرویس ولوو کلیک کنید

دیدگاه شما چیست؟